Min belöning

När jag hade lämnat in min sista uppgift på kursen den 20:e, då blev det ett bad, en kopp te och lite finchoklad. Och så den här:
 
 
Låt er inte luras av det  fåniga omslaget. Det här är BRA grejer!
 
Jag håller fortfarande på med den idag, åtta dagar senare. Helst skulle jag ha velat läsa den i en sittning, men 909 sidor på engelska är lite mastigt även för mig (och dessutom läser jag inte längre så fort som jag en gång gjorde. Brist på övning tror jag, det har nog nåt med en viss liten person vid namn Dorothea att göra *ler*).
 
För SOM jag och alla andra som gillar den här bokserien har väntat på den sista delen! Den första boken i Wheel of Time av Robert Jordan gavs ut 1990, jag började läsa böckerna på svenska nån gång 1997 eller så.
Däremellan har också författaren hunnit dö av sjukdom 2007, en ny författare väljas ut av hans änka för att skriva färdigt den sista boken (som gavs ut i tre delar) och utgivningsdatum ändras en hel massa gånger. men nu är den alltså här, bok nummer fjorton.
 
När jag läste serien som tonåring gick det långsamt med översättningen. Varje bok delades upp i två volymer innan de gavs ut på svenska och det tog en evinnerlig tid mellan dem. Så någonstans mitt i serien blev jag för otålig och började läsa på engelska istället. Jag tror att de flesta som läser fantasy och SF har en sådan serie - den som gjorde att de inte orkade vänta längre och började läsa på originalspråket istället.
 
The Wheel of Time är alltså orsaken till att jag blev duktig på engelska, även om jag var intresserad av språket redan innan dess genom att jag sjöng mycket och ville förstå texter och uttala orden rätt (och förstå vad folk sa på TV). Så den har varit en stor del av mitt liv och det känns lite sorgligt att vår resa tillsammans är slut snart nu när jag får läsa något kapitel varje kväll.
 
Och hur gick det på kursen då? Jo, jag fick resultatet idag. VG på både examinationsuppgiften och på hemtentan, och 19 av 20 poäng på den senare. Dessutom hade jag lämnat i tentan fyra hela dagar innan slutdatum, det har inte hänt en enda gång sedan jag började läsa på universitet. Och jag tyckte den var jättedålig, men där hade jag visst fel :)
 
/L
 
 

Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Oj, fjorton böcker! Det är värt en applåd i sig att läsa en så lång serie :-) Det måste bli väldigt många sidor! Jag älskar också att läsa, särskilt när jag ramlar över en sidvändare av stora mått. Jag kanske borde ta mig en titt på den där serien, tack för tipset :-)
Kram, Tildas mamma

2013-02-26 @ 15:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0