Minis milstolpar - v 30+0

När vi väntade Max och Eskil skrev jag ett kontrakt med mig själv. Tanken med det var att hjälpa mig att hålla isär graviditeten med Alice med den nya, och att försöka fokusera på det positiva istället för att vara rädd och orolig.
Något sådant gjorde jag inte när vi fick reda på att vi väntade Mini, men jag kom att tänka på det där gamla inlägget idag, eftersom vi nu är vid en sån milstolpe som stod med i kontraktet.

Vecka 30+0. Vi drömde om den med pojkarna, men kom bara en sorgligt kort bit på vägen. Men här är vi nu äntligen, med ett barn kvar i magen som inte har visat några som helst tecken på att vilja komma ut för tidigt för att överleva, och det känns....magiskt. Efter 29 hela graviditetsveckor räknas inte barn som extremt prematur längre, utan "bara" för tidigt födda, och det gör mycket för att både jag och D ska kunna ta in hur stora Minis chanser att faktiskt födas fullgången är.

Och en annan sak som är viktig med den här veckan: vi bestämde i graviditeten med pojkarna att vi inte skulle köpa några stora bebissaker förrän efter att vi kommit till 30+0, och samma sak har vi sagt det här gången.

Så, nu börjar det bli dax att fundera på vad vi behöver, och jag tänkte passa på att be om lite tips från er som läser. Vad är egentligen det absolut mest nödvändiga som bör köpas innan barnet kommer? Vi vill helst köpa begagnat (speciellt textilier eftersom jag vet lite för mycket om tillverkningen för att vilja utsätta mitt barn för alla de kemikalierna om jag inte måste), skulle gärna använda tygblöjor, bor i lägenhet utan hiss och har ingen bil.

/L

Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Så härligt att ni spanar framåt! Jag tror att ni gör rätt som vågar börja köpa saker till Mini.

Några saker som jag kommer att tänka på rent spontant som jag känner kan vara bra att ha köpt innan bebisen föds är förstås några uppsättningar kläder, anpassade för säsongen. Perfekt att köpa begagnat!

Tygblöjor kan vara svårt att använda i början när bebisens kropp är så liten (så var det för 7 år sedan när vår äldsta dotter föddes, men det kan ju ha ändrats och förbättrats sedan dess. Jag vet att det har hänt en del med tygblöjmodellerna). Tygblöjor blir lätt lite för klumpiga på den lilla kroppen. Men om ni vill testa redan från början så kanske tygblöjor är en sådan sak som kan finnas redo när ni kommer hem från BB.

Något att bära bebisen i kan vara skönt att ha. Om ni funderar på bärsjal eller bärsele är det också en sådan sak som man kan vilja ha redan från början. Skön avlastning för armarna, om bebisen gillar sjal (sele är väl för det mesta inte att rekommendera för helt nyfödda). Långsjal går att använda från första dagen, om man gillar det.

Skötbädd (kan vara på golvet, speciellt skötbord är inte nödvändigt) och en plats för bebisen att sova på är också bra att ha :-)

Tänker mycket på er och lilla Mini!

Kram, Tildas mamma

2012-02-15 @ 20:52:05
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Ellinor Norgren

Hej Lina!

Har följt din blogg sen en tid tillbaka, men aldrig kommenterat. Vad fantastiskt att ni kommit till v. 30 nu. Har tänkt jättemycket på er och hållt alla tummar och tår. Mitt bästa tips att köpa eller sy, du verkar ju bra på det=) En bärsjal. Mysigt att bära den lilla i. Och det bästa rådet av alla, handla inte så mycket innan, det finns en otrolig marknad för vad man "måste" ha. Ni märker vad just nu behöver när den lilla har kommit, och affärerna är öppna då med;)

Önskar er all lycka<3

Kram från Ellinor (som snart är färdig barnmorska).

2012-02-15 @ 20:52:42
Postat av: Linus

En bilbana måste hon ha!

2012-02-16 @ 07:03:41
Postat av: Malin

Heja Mini, 30 veckor!!! Så himla härligt att det går så bra!

Jag håller med Ellinor, affärerna är öppna även efter Minis ankomst så köp inte på er en massa... Mitt onödigaste köp var en amningskudde, nödvändig enligt de flesta men för oss funkade den aldrig. Kändes bara klumpig och det funkade bättre med en vanlig kudde under armbågen som stöd.

Själv tyckte jag att det var skönt att ha valt vagn och ha den hemma även om vi inte använde den första veckan, vi tittade i affären och letade sen upp en begagnad på Blocket. Ångrar att jag inte hade en sjal, första veckorna satt vi väl mest i soffan och mös, men sen hade det varit skönt att kunna använda båda händerna åtminstone när man borstade tänderna eftersom vår Mini var extremt närhetsberoende i början... =)

Lycka till med inköpen! Kram Malin

2012-02-16 @ 08:57:09
Postat av: mamma

Håller med i föregående komentarerna, främst då vad han Linus föreslog!! Kramar mamma

2012-02-16 @ 09:17:24
Postat av: Anna

Det är inte mycket som man måste ha, däremot finns det en hel del saker som gör livet bekvämare.

Hur tar ni er hem från BB? Åker ni bil är ett babyskydd ett måste, men ska ni åka buss så behövs det ju inte.

Bärsjal är underbart. Bebisen ligger nära och du får händerna fria. Jag har en tricotsjal som man knyter och jag har varit naken under och haft bebisen naken, så får man den berömda hud-mot-hud kontakten.

Vagn - köper du på blocket, men det kan vara bra att tänka igenom vad ni vill ha innan du börjar leta, för det finns en uppsjö olika märken och modeller.

Skötbädd där du kan byta blöjor. Skötbädden kan man ju lägga på golvet, sängen, en byrå i lagom höjd - om man inte vill köpa ett skötbord.

Ett paket blöjor/tygblöjor om du hellre vill ha det.

Tvättlappar

Salva mot röda blöjstjärtar. Inotyolsalva är bra!

Badbalja

Några ombyten kläder, ett par bodies, byxor, strumpor och ytterkläder efter årstid. En tunn mössa första veckan. Ett par pyjamasar. Kanske en mysig filt?

Ta gärna med en egen personlig filt och ett gosedjur åt Mini till BB. Många har det i de genomskinliga baljorna som bebisen sover i på BB. Det är mysigt och ser personligt ut.

Någonstans för bebisen att sova, korg, vagga, säng? Eller så kanske Mini ska sova hos er? Fundera då ut något som avgränsar hennes sovplats lite från er. Täcke och kudde till sovplatsen.



Till dig:

En skön amningsbehå, gärna utan byglar om du tänker sova i den.

Amningsinlägg

Bröstvårtsskydd (inte alla som vill ha sådana, men för mig har det varit räddning vid ömma bröstvårtor. Dels blir de luftade och dels ligger inte behån direkt mot.)



återkommer om jag kommer på något mer ;)

2012-02-16 @ 22:56:25
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: Maria

Fotboll kan jag köpa ;)

2012-02-20 @ 02:49:11
Postat av: Viktoria Thurfjell

Inte köpa, men laga: MATLÅDOR! Mat, mat, mat. Till mamman och pappan, för att det är så otroligt skönt att slippa laga varje måltid när man helt plötsligt har famnen full och tiden bara försvinner. Kanske lite tidigt att börja nu, men bra att tänka på.



Själv har jag flera gånger tänkt att jag alltid skulle ha en väska med ett par ombyten till bebisen, några blöjor, inotyol, (våtservetter,) ett par torktrasor och en liten flaska vatten (otroligt användbart, mammor kan dricka det och man kan tvätta med det) stående, bara för att det gör det så mycket lättare om man ska ta en promenad, åka och hälsa på någon eller så. istället för att behöva packa en skötväska varje gång. Men så har jag ju å andra sidan aldrig varit särskilt bra på skötväskor.



Hursomhelst, man kommer långt på bara 2 ombyten (bodys som går att knäppa omlott över bebisen är jättebra, ju färre "dra över huvudet"-plagg så där i början, desto lyckligare föräldrar) + ytterkläder efter säsong, är det en kräkbebis är det skönt med mjuka haklappar men det lär ni märka, resten kan man, som sagt, skaffa sen, eftersom det är då man vet vad man vill ha.



Nå. Sak samma. Jag vill egentligen bara säga hur otroligt glad jag är för att det går så bra. =) Världens mest efterlängtade bebis kommer hamna hos så bra föräldrar. Stor kram!

2012-02-20 @ 14:48:31
Postat av: Jenny / Ekomamma i stan

Jag har tittat in här då och då men aldrig kommenterat, men så fort jag ser ordet "tygblöjor" så är det som att vifta med röd flagg framför ansiktet.



Vi kör tygblöjor och det är verkligen toppen. Vi har alltid blöjor hemma, vi sparar miljö och dottern är nästan aldrig röd om rumpan.



Ett tips är att vänta med tygblöjor till det första bajset (blecket) är klart, för jag har hört att det kan vara svårt att få blöjorna rena från det. Sedan är det bara att köra på. Vi har fått och köpt begagnade tygblöjor så mitt tips är att kolla på Blocket.

Här är en länk till lite recensioner mm jag skrivit om de olika tygblöjor vi testat och om tygblöjsanvändning: http://livinggreen.se/blogg/ekomammaistan/category/tygblojor/



Vi fick många kommentarer innan om att det var sååå jobbigt med tygblöjor (från personer som själv inte testat), men vi tycker att det är supersmidigt.



Lycka till nu!

2012-02-21 @ 00:01:17
URL: http://livinggreen.se/blogg/ekomammaistan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0