Det är dax att återuppta Hantversksutmaningen

Jag var på Kalmar nations Syjunta på temat Laga, lappa och sy om i tisdags. Tyvärr var det dålig uppslutning (som i att jag var den enda deltagaren förutom Maria, som håller i det hela), men det var väldigt trevligt ändå.

Jag har bestämt mig för att införa en sykväll i veckan från och med nu - eftersom det var sista juntan för terminen och jag har så många projekt som bara ligger. Så på tisdagar ska jag plocka fram symaskinen och börja göra klart (alternativt rensa bort) plagg i min "göra-om hög" (eller högar, om jag ska vara ärlig. Stora högar.). Ett första steg blev klart på Syjuntan.

En väldigt enkel sak - jag har haft den här blusen liggande i gömmorna länge. Den är egentligen några storlekar för stor, och därför har knytbandet i halsen inte gått att knyta snyggt på mig (eftersom halsmåttet är anpassat för någon som har st 44-46 och inte 38-40).

Så här såg den ut:




Jag sprättade upp banden och sydd fast dem ner över halsringningen, och nu har blusen fått en ny sorts krage:




Presenten till våra vänners lille son blev också klar i början av veckan, det var de här elefanten:

Den är märkt med hans namn i gula kedjestygn på andra sidan. Det var den första elefant som jag namnmärkte, och jag ska nog fortsätta med det, det blir fint. En annan skillnad mot de två jag gjort förut är att den här är fylld med tygtrasor istället för bomullsvadd. Den blir tyngre och tjockare, men det måste ju inte vara en nackdel - då kan den ju användas som en liten kudde. Och så blir den mer maskintvättbar.

Allt den här sömnaden har gjort mig inspirerad till att ta upp Hantverksutmaningen 2011 igen, som jag skrev om i ett inlägg i januari. 

Jag vet att Hanna, Petra och Memman är med - har ni några önskemål, tjejer? Memman - jag skulle gärna vilja ha en sån där Ploppz, eller en uggla. Vad är du sugen på?

Och vad säger du, Annica? Vill du var med? Jag kan tänka mig att byta en Hjärtekatt mot en Alicebörs :)

Det finns plats för minst sju till i utmaningen (eftersom jag lagt ut den även på Facebook måste det ju finnas plats för 10 personer som deltar förutom mig), så det är bara att hojta om någon av ni andra läsare är sugna. Och det måste inte alls vara sydda, virkade eller stickade saker som hantverkas - kravet är ju att det skall vara gjort med dina egna händer. Hembakt, pärlsmycken, origami, handgjorda kort, en tavla, en handskriven dikt, ett foto, plåtslöjd, det finns många tänkbara takniker att använda.

På tillexempel 365 saker du kan slöjda, recraft.se , 100 homemade gift ideas, zickermans.se och instructables.com finns en massa roliga och konstiga idéer i olika svårighetsgrad.

/L




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0