Den långa, långa listan - första delen

Jag har lovat en annan änglamamma att göra en lista på de prover som tagits på mig hittills i fösröken att ta reda på varför mina barn föddes alldeles för tidigt.

Det är en lista jag har tänkt på ganska länge - att samla alla orsaker till spädbarnsdöd som jag har hört talas
om på samma ställe.

Jag har ju ingen medicinsk utbildning, så jag kan bara gå på det jag fått berättat för mig av läkare och det jag själv lyckats läsa mig till på nätet.

Det blir inga länkar den här gången, orkar inte leta reda på alla mina källor.

Orsaker till för tidig födsel
(Eftersom jag vägrar att använda "ordet som börjar på m", så menar jag med det alla födslar innan vecka 37. Barn födda i v 32-29 räknas som mycket för tidigt födda, och före vecka 29 som extremt prematura).
*Infektioner - GBS, Toxoplasmos, Listeria, urininfektion.
*Fel på sköldkörteln
*Hughes APS eller antifosfolipidsyndrom
*Fel på blodets förmåga att koagulera.
*Moderkaksavlossning, "ablatio placentae" eller bara "ablatio".
*Missildningar på livmodern, eller Uterus anomali
*Svag livmoderhals , eller cervixincufficiens
*För tidig vattenavgång (kan beror på bl.a. infektion)

Det var de orsaker jag kan komma på som utretts och testats för i mitt fall, nästa gång tänkte jag lista orsaker intraneuturin fosterdöd, dvs att barn dör i magen.

Inte någon uppmuntrande läsning, men kanske upplysande.
/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0