En sammanfattning

Jag fick den här listan av vännen I på Facebook och tyckte att den kunde passa här också.

1. Gjorde du något 2010 som du aldrig gjort förut?

Jag och D åkte utomlands på semester, till ett land där jag (och inte han heller) inte kunde språket. En effekt av den resan var att jag inte firade jul alls, det var också första gången. Jag var gravid med tvillingar fram till mars.

 

2. Höll du några av dina nyårslöften från 2010?

Jag tror inte att jag gav några förra året, kändes ganska oviktigt just då. Det gjorde det i år också, men jag har lovat mig själv i efterhand att jobba på att vara ifrån D mer än några timmar då och då. Han ska ju börja jobba igen, och jag går faktiskt inte längre sönder av att inte ha honom inom en meters avstånd 24 timmar om dygnet. Länge gjorde jag det, och då gick det inte. Vi har suttit som hopklistrade ända sedan Alice dog, och än värre blev det efter Max och Eskils död.

 

3. Vilka länder besökte du?

Marocko. Förutom det höll jag mig i Sverige, Kalmar fram till sista augusti och Uppsala därefter, närmare bestämt.

 

4. Bästa resemålet?

Medinan (den muromgärdade gamla stadsdelen) i Marrakesh, Marrocko, dit semesterresan gick. Det var fantastiskt!

 

5. Vad var din största framgång 2010?

Att jag efter mer än fem år, flera flyttar och förlusten av tre älskade barn lyckades ta min kandidatexamen och få i väg ansökningen till min drömutbildning. Och att jag kom in där och nu läser masterprogrammet i ABM med inriktning arkivvetenskap.

 

6. Största misstaget?

Jag har funderat mycket på vad jag hade kunnat göra annorlunda, men kommer till slut fram till att det inte finns något. Varken jag eller någon annan hade kunnat göra något för att ändra det som hände oss. Och allt annat är oviktigt, på det stora hela.

 

7. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Jag låg på sjukhus i tio dagar innan Eskil och Max föddes och dog (eller dog och föddes egentligen, i Eskils fall). Inte var jag väl sjuk egentligen, men jag hade fruktansvärt ont i både kropp och själ och fick diagnosen "cervix incufficiens/svag livmoderhals"och förklaringen till varför alla mina barn fötts alldeles för tidigt. Så jag är mer trasig än sjuk, antar jag.

Förutom det (och det känns ju lite banalt i sammanhanget) lyckades jag dumpa en kastrull med kokhett pastavatten över min vänstra fot, men klarade mig med rodnad och blotta förskräckelsen.

 

8. Vilket datum kommer du alltid att minnas?

Den 1-10 mars, tiden på sjukhuset. Den 22:a september, då vi begravde barnens urnor. 

 

9. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2010?

Från och med du med Oskar Linnros. Den får mig alltid att tänka på vad jag har förlorat, och att gråta. The Flood med Take That i orginaluppsättning, dels för att den är bra och jag blir 15 igen när TT kommer på tal, och dels för att den spelades på en radio när vi gick på en liten gata på väg hem från Kasbahmoskén och jag tänkte att det här är Marrakesh: medeltid och nutid samtidigt.

 

10. Vilket program har varit det bästa på tv?

True Blood, precis som de senaste två åren :) Annars har jag upptäckt Warehouse 13 och det gillar jag skarpt. Och så har jag tittat på en massa andra serier på datorn: CSI, Castle, Bones mfl,mfl.

 

11. Vilken var årets bästa film?

Gaaah, en till svår fråga! Jag har sett så många, och alla var inte från 2010. Jag passar.

 

12. Vilken kändis var du mest sugen på?

Va? Har jag inte funderat på.

Sugen på att träffa, helst bli bästa kompis med: Johanna Koljonen från P3 Kultur. Hon verkar fantastisk.

 

13. Vilken var din bästa månad?

Det var kanske januari eller februari, när jag fortfarande var gravid.

 

14. Bästa stället du var på/vid?

Kan jag verkligen med att skriva Marrakesh igen? Jo, det kan jag. Marrakesh! Och Uppsala.

 

15. Vad spenderade du mest pengar på?

Semestern och begravningen, i den ordningen.

 

16. Vilket var ditt bästa inköp?

De två gånger jag klippte av mig håret. Först i januari då det riktigt långa håret försvann, och sedan nu i höstas då det lockiga håret jag hade på sjukhuset rykte. Jag behövde verkligen göra det för att försöka markera förändringarna i mitt liv, nu när det inte blev som det var tänkt.

 

17. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Det blå strecket på graviditetstestet. Det första ultraljudet, då vi fick reda på att vi väntade tvillingar. Det andra ultraljudet, när vi fick veta att det var två pojkar. När jag fick mitt antagningsbesked. Semesterresan. Kusinbarnet Ns ankomst. Att båda Ds syskon gifte sig. Den fina Uppsala-Ekebykeramiken jag fick av pappa. Att vännen E flyttade till Kalmar. Praktiken på KLM. Uppmuntrings-paketet jag fick av Hanna. Namnsmyckena från Petra. Besök av mamma och pappa. Flytten till Uppsala. 

Och jo: att Take That återförenandes och spelade in en ny skiva. 

 

18. Var du gladare eller ledsnare2010 jämfört med tidigare år?

Jag var tyvärr ungefär lika ledsen som under andra hälften av 2009 (dvs efter juni då Alice dog).

 

19. Vad önskar du att du gjort mer?

Sånt jag mår bra av: nöjesläsa, hantverka, baka, träna.

 

20. Vad önskar du att du gjort mindre?

Sovit för mycket, slappat, isolerat mig.

 

21. Hur tillbringade du julen?

Sov sent, åt frukost på Riaden, turistade, åt lunch på restaurang, shoppade, vilade middag på Riaden, åt middag ute, shoppade kanske lite till (dagarna flyter ihop lite), badade Hamam, gick och lade mig.

 

22. Blev du kär i år?

Blev jag det? Tja, på så vis att jag blir nykär i maken ganska ofta så blev jag väl det.

 

23. Bästa boken du läste i år?

Åh, jag avskyr såna här frågor, det är så svårt! En av de som gjorde störst avtryck var "Shadows of the Wind" av Carlos Ruiz Zafón som jag läste på semestern. Den tryckte på alldeles för många av mina "olycklig mamma"-knappar. "Ilium" och "Olympos"  av Dan Simmons väckte många frågor om vad det innebär att vara människa, hur viktigt det är att vi minns vårt förflutna, och hur ofta sexism och andra fördomar ofta är helt omedvetna hos den som uttrycker dem. "Dragon Keeper" och "Dragon Haven" av Robin Hobb, tankeväckande på ungefär samma områden + att där fanns bland de bästa skildringar av drakar jag någonsin läst. :)

Jag har läst många andra böcker under året men jag kan inte komma ihåg fler just nu.

 

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?

Jag önskade mig en hemgjord "Devil's Food Cake" och gåvobevis från Action Aid på en get till en fattig familj, och fick båda.

 

25. Något du önskade dig men inte fick?

Det uppenbara: en födelsedag med två levande, friska söner. Eller en dito dotter.

 

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?

Spelade spel och moffade fikabröd med goda vänner hemma i lägenheten. Och stortrivdes!

 

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Se nr 25. Att D och min far hade sluppit vara arbetslösa under året (båda har fått nya jobb nu). Att ha fått träffa min syster oftare (vilket är svårt när hon bor i Oslo och vi båda är upptagna).

 

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2010?

Påklädd. Jag frös mycket under graviditeten, och resten av tiden också. Sorg är kallt, och vår lägenhet i Uppsala har problem med termostaten. Mycket lager-på lager och yllesockor.

 

29. Vad fick dig att må bra?

D. Tösen. Mamma. Pappa. Allra käraste syster. Vännerna och släktingarna som vågade och vågar stötta oss i vår sorg. Resan, så klart. Annars ganska normala saker: en bra film, en god bok, bra musik. Hembakade bullar och nybakt bröd med egen marmelad. En kopp te i lugn och ro. Hantverk. När jag får prata om barnen (även om det nästan alltid är sorgligt också). När jag fick in skoluppgifter i tid och de blev godkända.

 

30. Är det något du saknat år 2010 som du vill ha år 2011?

Förutom svaret på fråga 25: att få umgås mycket med vänner, och träffa mamma, pappa och syster min oftare. Att vännen E flyttar till Uppsala, eller i allafall närmare oss än Kalmar :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0