Stora beslut och mycket vånda

Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle börja andra året på utbildningen nu i höst. Inte för att jag inte ville plugga, utan för att jag inte ville tvingas hoppa av mitt i uppsatsarbetet och kanske få svårt att göra klart det och ta ut min efterlängtade examen. Det kändes som det mest ansvarsfulla beslutet - att istället ta studieuppehåll, försöka hitta ett jobb, och så läsa år två till nästa höst.

Det gjorde många runtomkring mig lite bekymrade. De sa det inte rent ut, men jag märkte det på dem, och jag vet att det är för att de bryr sig om mig.

Och då började jag fundera ett varv till. Jag ville ju plugga, för det är så roligt. Men vi skulle ju ha seminariegrupper under hela kursen som också skulle träffas och hjälpa varandra under uppsatsarbetet - skulle jag då inte lämna de andra i sticket om jag plötsligt tvingades sluta? Kunde jag överhuvudtaget ta studieuppehåll mitt i en termin bara så där? Jag hade många frågor som snurrade runt i huvudet, så jag tog mig i kragen och bokade in ett samtal med institutionens studievägledare.

"Det är klart du ska plugga!" sa hon. Och: "på fjorton veckor hinner du ju med en hel del". Och hon sa att grupperna skulle vara så pass stora att de inte stod och föll med en elevs närvaro, så det skulle inte vara någon fara med det heller.

Så hon rev upp min ansökan om studieuppehåll och registrerade mig på programmet igen!

På måndag har jag den första lektionen på mitt andra ABM-år. I förmiddags köpte jag de första böckerna - det gjorde mig över 1100 kr fattigare, trots att jag fick 10 % rabatt. Mitt besök på tandregleringen kostade ungefär lika mycket - det var en kostsam dag (men fasen vad skönt det känns att vara av med de där trådarna som var sista resten från alla mina år med tandställning!).

/L


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har ni fått hjälp på traven eller blev de bara=)

Massa grattis. Blir så himla glad! kram

2011-08-26 @ 11:21:22
URL: http://anglamor.blogspot.com
Postat av: Sofia

Är det så att man får säga grattis för att det väntas ett litet syskon?

2011-08-26 @ 11:40:52
Postat av: FC

Grattis! Jag tittar in här ibland och det här var en riktigt riktigt bra nyhet :-) Mycket kan självklart hända och jag fattar rädslan - men just nu just här är du gravid och allt är bra. Och det är jag mycket glad över!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0