En massa vardagslyx

Vi var hemma i Dalarna över påsk (det känns fortfarande lite som hemma, men jag har bott hemifrån så länge nu att det mest känns som att åka bort) och jag passade på att handla upp resten av mitt presentkort (som jag fick i födelsedagspresent 2010) på Slaggatan 10. Det är för övrigt ett tips om ni kommer till Falun någon gång - gå dit och spana på deras sortiment av te, choklad och tillbehör! Det blev tre sorters mörk choklad - en ren 85 % rätvisemärkt sort, en ekologisk med havssalt och "nibs" gjord på bara Arribabönor, och en mörk choklad med smak av apelsinblommor.   



Och så köpte jag ett par skedar att ha i två av mina många teburkar, de var så fina och billiga (15 kr styck).




Innan vi åkte upp kom mitt senaste Tradera-köp med posten. Precis såna här kannor drack vi te ur i Marrakesh, och även om den antagligen blev dyrare här så tyckte jag att den var värd de 101 kr jag betalade med porto. Dels är den ju så fin, och dels är den smidigare än mina andra tekannor eftersom den har en tunn och böjd pip, vilket gör det lättare att hälla teet i en tunn ståle ner i glaset så att det blidas skum på det. Varför man gör så vet jag faktiskt inte, men det är sed i de länder där mint-te dricks, i alla fall.

Och så blev både jag och D alldeles överrösta med presenter från alla håll och kanter! Den fina te-burken här under fick jag av vännen Petra när vi var hemma hos dem och grillade på lördagen, tillsammans med två smarta tesilar.

(Kycklingen är en av våra vinster i en presentlek som vi lekte hos mamma och pappa med dem, min syster och hennes sambo). Jag tycker att den är jättesöt, så den får stå framme fastän påsken är över.


Nej, "detta är inte en pipa", utan en av tesilarna. Ja, jag har läst lite för mycket teori på sistone (utan att ha någon att diskutera den med, eftersom jag sitter hemma själv och pluggar) och någonstans bland sidorna dök en hänvisning till Magrittes målning upp. Lite likt är det väl, ändå?


Nåväl...

De här tupparna vann vi också i den där leken, i paketen som mamma köpt och pappa slagit in. Vi brukar leka den på jul hos svärmor, men då köper alla två paket var. Den går till så här: vi lägger alla paketen i mitten av bordet och börjar kasta tärning. En etta eller sexa ger ett paket, och vi går varvet runt tills alla är slut. Då sätts en timer på valfri tid och vi börjar slå tärningarna igen, fast nu får vi ta paket av varandra. När klockan tillslut ringer så får varje person behålla det han/hon har framför sig. Och det blev rätt jämt till slut, ingen blev helt utan paket, och varje par fick minst en gul kyckling eller en tupp, och några femman-lotter.

Ny påsktradition i släkten, kanske?

Syster min och "svåger D" (jag försöker att hitta på sätt att skilja släkt och vänner åt när deras namn börjar på samma bokstav) var i Prag precis innan de kom till Dalarna, och hade med sig godis till oss. D fick Toblerone (som han älskar), och jag Taveners kolor. Mums! Deras Fruit Drops går att få tag på i vanliga affärer ibland, och de är ju också så himla goda. Jag var kanske en konstig unge, men jag har alltid gillat hårda godisar mer än mjuka.


Mer godsaker ser det ut att finnas i den här kokboken som vi fick av mamma (en i samma serie om soppor fick vi tidigare i år). Jag är inne i en "prova-nya-maträtter-varje-vecka-period" just nu, så det passar bra.


Och i mammas bokhylla upptäckte jag del ett och två i Hemmets handarbetslexikon (hon sa att hon inte navände dem, så de fick följa med mig hem), som Maria på Sett & Sytt rekommenderade på senaste syjuntan på Kalmar Nation. Det är tjugo band totalt, så nu blir det till att börja leta lite extra på loppisarna under våren. De är fullspäckade med information och inspiration om textila hantverk.



En massa presenter, trevligt umgänge med släkt och vänner, mängder med mat, fantastiskt vårväder, och gratis choklad - det är vardagslyx det.

/L

Kommentarer
Postat av: Ida

Å, hemmets handarbetslexikon är verkligen härliga! Jag har ett gäng och dem hittade jag på Röda Korset i Boländerna. Härligt att ni haft en fin påsk! Kram!

2011-04-28 @ 21:22:18
URL: http://idashantverk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0