I närkontakt med min framtida yrkesmiljö

Idag satt jag i tre timmar på ett arkiv som tillhörde en av nationerna här i Uppsala. En vän till mig är en av deras två ordinarie arkivarier, men både han och hans kollega var upptagna när de fick reda på att arkivet skulle hålla Öppet Hus under Kulturnatten. Jag blev tillfrågad, kunde ju såklart inte säga nej till att få titta in i ett arkiv, och vips var det bestämt att jag skulle vara på plats, visa upp några utvalda föremål från samlingarna, och svara på frågor så gott jag kunde (med tanke på att jag varken är färdig arkivarie, medlem i nationen eller ens visste om att deras arkiv existerade förrän igår).

Det finns, som det brukar göra, många spännade saker i arkivet - gamla kator och ritningar, räkenskaper, ritningar från när huset skulle byggas, anatomiplanscher, sidenfanor m.m. Tyvärr fanns där just nu inga handskar, så jag vågade inte riktigt titta runt bland föremålen eftersom jag inte kunde skydda dem från smuts och fett från mina händer.

Tyvärr kom det inte en enda besökare, så jag satt helt ensam i tre timmar. Men, eftersom jag hade tagit med mig skolböcker fick jag en hel del läsning avklarat inför seminariet på tisdag.

Eftersom vi just nu läser introduktionskursen till ABM-området (vet inte om jag redan nämnt det, men det står för Arkiv, Bibliotek, Museer) så är det roligt att få se rent praktiskt hur samlingar av olika slag förvaras, sorteras och används. Och det blir också lättare att förstå litteraturen, de diskussioner som förs inom vårat område, när jag ser ett arkiv eller en annan föremålssamling i verkligheten.

Jag blir mer och mer säker på att jag äntligen har hittat det jag verkligen vill hålla på med, och som passar mig väldigt bra!

/L





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0