Om symbolernas betydelse

Idag fick jag för en gångs skull berätta om barnen i ett mer avslappnat sammanhang (alltså istället för att haspla ur mig vår historia inför i princip vilt främmande människor), när en klasskamrat lade märke till ängeln på min väska.



Jag berättade att det var en Aliceängel, och när hon frågade vad som menades med det förklarade jag att jag började göra dem efter att min dotter dog, och att de är till hennes minne. Och sen berättade jag ju naturligtvis om Eskil och Max också, för jag kan ju inte tala om ett av mina barn utan att nämna de andra.

Kursaren beklagade sorgen, och sen fortsatte vi prata om annat utan att den där jobbiga pausen eller den tryckta tystnaden uppstog, så det kändes bara bra. Senare under dagen lyckades jag fastna med kläderna i en av solvändorna som jag har på jackbröstet, och då hjälpte samma kursare mig att leta efter den. Hon frågade om de symboliserade något speciellt, och jag berättade om Solvändakampanjen och Spädbarnsfondens stöd till forskning om plötslig spädbarnsdöd och neonatal död.

Det är ju en del av varför jag bär med mig och på mig de här symbolerna (Aliceänglar, Solvända-pins, mitt smycke med barnens namn på), därför att jag hoppas att folk ska bli nyfikna och ställa frågor. Hittills har det inte hänt så ofta, så jag blev lite extra glad när det nu faktiskt gjorde det.


Namnsmycket bär jag som armband numera. Den hjärtformade berlocken kom på vift i Köpenhamn i somras.

Och förresten har symbolerna på min väska utökats med ett av monogramen som vännen Hanna ritade åt mig, med lite extra utsmyckning i form av bärnstensfärgade rocaillepärlor.



/L

Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Ja, visst känns det viktigt att få prata om sina barn som inte syns. De är ju lika viktiga och verkliga som de som lever. Jag har ett halssmycke med fin text och en liten vinge i, som jag bär ibland. I början var det många som frågade vad det stod på smycket, men nu vet alla som jag känner att det är mitt Tildasmycke. När vi flyttat tror jag att jag kommer att ha det på mig ofta (nu har jag näsatn aldrig halsband eftersom lillebror fastnar och drar i allt), mycket för att visa att Tilda fortfarande är viktig för mig.

En änglarosett har jag också (grön med en liten glittrig sten, från Spädbarnsfonden, tror jag) och även den har väckt en och annan fråga. Det känns viktigt att visa att det faktiskt händer att barn dör, tycker jag. Och så blir ju symbolerna en del av mig, eftersom de är kopplade till Tilda.

Kram, Tildas mamma

2010-10-21 @ 11:43:20
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Katarina

Hej

Tack för alla hållna tummar och tår för oss i tisdags! Och hoppas att regnet inte var för ihärdigt när du var ute och cyklade :)

Än vågar vi inte släppa taget om de hållna tummarna och tårna, de behövs nog ett tag till...

Men tack för att du läser och bryr dig så mycket att du orkar hålla lite tummar, och även tår, när du cyklar ;)

2010-10-21 @ 14:22:06
URL: http://emelie-elsie.blogspot.com
Postat av: Annica

Va skönt det måste vara att få berätta om sina barn..

Det är så jag hoppas att min tatuering ska fungera,att folk kommer fråga varför dom namnen står på min handled,än har det inte hänt men jag hoppas att den gör att dom blir mer verkliga i livet och att jag får möjlighet att prata om mina barn..

Har också en solvända och tycker om när jag får frågan vad det är och får förklara vad den står för och får föra vidare att det behövs mer forskning..

2010-10-21 @ 20:33:35
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com
Postat av: mammorama

Snubblade in här då jag googlade på bildsidorna på vigselring. Kom till en bild med en liten liten hand som kändes bekant och började läsa...



Har också hållt i en sådan lite liten hand och trots att det gått två år så är minnena färska, iaf i hjärtat.



Kan inte tänka mig hur det måste vara att ha tre barn som lämnat en alldels för tidigt. Men jag vet ju att på något sätt går dagarna vidare,konstigt nog...



En stor kram till dig och din familj!

2011-01-03 @ 23:51:24
URL: http://www.mammorama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0