Helgen 7-9 maj: Loppisfynd och bakning

Som så många helger förr drog vi på loppis igår. Egentligen hade vi tänkt att cykla ner till stan och vidare för att kolla vad Human Bridges nyaste butik vid Södercentrum har att erbjuda (eftersom vi inte varit där förut och det är en ganska stor loppis med fokus på prylar och möbler), med vädret ville annat. När det är dåligt väder här nere vid kusten, då är det DÅLIGT väder :( Regnet är väl en sak, det finns regnkläder och gummistövlar, men blåsten... jag hoppar helst över möjligheten att vara ute och cykla i stark motvind/sidvind, tackar som frågar! Det får bli en annan lördag istället.  

Så vi cyklade till Stadsmissionens loppis istället, och som vanligt kom vi inte hem tomhänta :) D hittade den här, "att ha som inspiration när vi får möjlighet att ha bärbuskar och frukträd nån gång":

En "modern handbok" från 1940-talet :)

Själv slog jag till på denna tyska vas:


Vi hittade också ett par stora förvaringsburkar i glas från Ikea, såna som liknar de som fanns i lanthandlar förr ni vet? Vi har tre sen förut och de är jättebra, förutom att locken inte håller lika länge som burkarna när man köper dem begagnade. Jag ska klura på det, kanske kan jag fixa nya lock av en tjockare korkplatta eller något...

De senaste veckorna har vi av någon anledning varit vääääldigt sugna på sötsaker, så i söndags bakade vi kladdkaka och gjorde såna här:

De blev goda, men jag kommer inte chansa och göra chokladbollar på fiberhavregryn igen - det blev lite för torrt och väldigt svårt för pärlsockret att få fäste. Trots det gick de åt väldigt snabbt :)


Den här helgen tog vi på oss ett lite mer avancerat bakprojekt: hemgjord butterkaka. Är man förtjust i traditionella bakverk och för snål och lat för att cykla till Maxi enkom för att köpa "götta" så är man :) Jag är riktigt stolt över resultatet, den är lika god som den ser ut!




När vi hade kommit en bit på väg insåg D att receptet av någon anledning var för två hela kakor, så vi hade deg över. Det blev hemmagjorda gropbullar med marsankräm av resten. Inte lika vackra som de man köper på bagarier, men goda de med!


Som om inte det räckte gick min man upp i morse och bakade frukostbullar medan han väntade på att den senaste UFC-galan skulle komma ut på nätet. Han bakar bröd och gillar MMA, vad sägs om den kombinationen? :)

Mums!

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0