Uniformer överallt

Militära och civila, från 1900-talet och äldre, mer eller mindre kompletta och uppmärkta efter minst tre olika system. Eller inte alls. Vissa har skriftlig information, om andra verkar inget veta någonting.

Idag började jag min första dag på textilavdelningen. Tungt jobb men fantastiskt spännande! Redan har jag återbördat två par byxor till rätt överdelar och hittat ett par handskar som låg på fel ställe. Det är som att lägga ett jättestort pussel med massor av (mestadels) mörkblått och svart kläde, blanka metallknappar och fantastiska broderier, med en och annan glimt av siden och sammet på de civila jackorna, och den snirkliga bläckskriften i de vackra gamla liggarna med sitt tjocka anteckningspapper.

Jag får verkligen leva ut min inre detektiv i båda mina uppdrag på museet. I morse hann jag med att nosa reda på flera kartor som inte finns med i mina och kollegan F:s listor, och dessutom kom jag kartan i en försvunnen avhandling om Vimmerby från 1700-talet lite närmare när jag kom på att för varje årsbok som museet ger ut måste det ju finnas bakgrundsmaterial i arkivet, även om om själva årsboken saknas i biblioteket.     

Ja, ni hör ju själva hur det låter. ABS-nörden* i aktion! 
Nu när jag har fått en liten glimt av vad ett jobb som arkivarie skulle kunna innebära, och av hur stor behovet skulle kunna vara på landets museer är jag ännu mer entusiastisk och säker på att det är det här jag vill göra. Bara jag kommer in... *hoppas*

* Arkiv, Bibliotek och Samlingar är en del av namnet för enheten jag praktiserar på, men också en bra sammanfattning av det en arkivare sysslar med.

/L

Kommentarer
Postat av: Sofia

MEN FYYYY FAAEN VAD ROLIGT DET LÅTER!!!! Vilken dröm!!!! vill också

2010-06-13 @ 07:38:36
Postat av: Lina

Jag veeeeeet! :)

2010-06-13 @ 11:26:05
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0