Det skulle inte få ha gått så här långt!

Historier som den här gör mig så jävla förbannad!

"Hon levde ihop med 191 katter"

191 katter som tvingats leva på ett för dem helt onaturligt sätt, i sin egen skit och förmodligen utan tillräckligt med mat och vatten. Visst, katter kan klara av att leva i grupp, men de är inte flockdjur, och framförallt behöver de uppmärksamhet och vård var för sig. Och ingen kan lura i mig att en människa klarar av att varje dag se till att så många katter har det bra. Speciellt när det står i artikeln att det låg både redan döda och döende katter bland de levande...
173 av dem var i så dåligt skick att de måste avlivas. Och naturligtvis hade den här galna människan redan varit i kontakt med myndigheterna, som förbjudit henne att ha fler än nio katter. Hon borde inte få ha haft en enda!

Och vad säger de på länsstyrelsen? Fördöms den här kvinnans beteende, talar man om hårdare straff för djurplågeri som det här, eller om att höja kattens status så att folk försår att en katt förtjänar att få vara en lika älskad familjemedlem som en hund?

Nej.

"Sådana här personer tycker väldigt mycket om djur och har ett gott hjärta. De anser sig själva kunna ta hand om dem, men vi håller inte riktigt med dem om det, säger Karina Burlin på länsstyrelsen i Stockholm."

Idioti. Djurplågeri i oförstånd är fortfarande djurplågeri. Och det finns massor av lättillgänglig information om hur man bäst tar hand om en katt på vilket bibliotek som helst, om man nu inte gillar/använder internet.

Idag skämmer jag bort min egen älskade lilla Tösen lite extra, och slås än en gång av hur tacksam jag är över att hon finns här hos oss, och inte halvvild och utsvulten inne i ett smutsigt hus eller frusen utomhus på vintern.



/L

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag är långt ifrån någon kattmänniska, men håller med dig till fullo!

2010-07-21 @ 14:19:50
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: äcklad

Katter är inte flockdjur skriver du men folk (i mina ögon apor) med olika seder och bruk, från all världens hörn, tvingas samsas tillsammans utan att det ifrågasätts. Hyckleri och dubbelmoral.

Visst är 191 katter mycket men har de tillräckligt med plats och sköts om så går det säkert bra. Bättre än när de omhändertas och får sitta i burar på ockergalna kattstall. I vissa fall i åratal och inte sällan avlivas de men det skiter väl du i. Du vet inte vad djurplågeri är men fortsätt du och sitt och tryck i dig en torterad gris eller ko och var ignorant. Det ni vill ha är små kastrerade betjänter som sitter ensamma och tittar ut genom fönstren. Jag äcklas.

2013-09-20 @ 18:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0