Efter Ultraljudet

Vi tar väl bilderna först :)


Här har vi Lilla V(änster), som låg precis som storasyster Alice gjorde på sin UL-bild. :)


Och här Lilla H(höger) som visade upp sig i profil. :)

Nu blir det lite svårare att se vad bilderna föreställer för er som inte var med under live-föreställningen :) Eftersom ultraljud dels visar flera "lager" av barnen samtidigt och de små dessutom rörde rätt mycket på sig brukar det vara svårt att få en klar blir av båda tvillingarna, sa barnmorskan.


Som sagt, inte så lätt att se... Lilla V ligger i profil med huvudet mot mitten, ovanför brorsans, och Lilla H med huvudet på sidan. Tror jag! :)


Här ser vi bådas huvuden uppifrån, med Lilla V:s nacke böjd åt vänster och Lilla H:s åt höger.

De såg jättefina ut, hade som deras far uttryckte det på telefon till deras farfar och farmor: "alla delar de ska ha, inklusive varsin snopp". Med andra ord finns alla armar och ben, händer och fötter, hjärnhalvor, hjärtan, ögonhålor och ryggrader på rätt ställe och ser friska ut.

Lite bekymmersamt är att de ser ut att dela moderkaka och att mellanväggen bara mättes till hälften så tjock denna gång som vid första ultraljudet vecka 11+4. Det kan innebära större risker för dem eftersom de då kanske både delar blodflöde och fostervatten, men vi har fått en tid för ett nytt ul om fyra veckor och får då alltså en tredje åsikt. Hoppas att den senaste mätningen var fel och att de har varsin både yttre och inre fosterhinna! Sen kan det också vara så att moderkakorna har varit två och sedan växt ihop, eller att de bara ligger så nära att de ser ut att vara en. De låg föresten i bakvägg och inte alls fram under min navel som jag trodde! Så det där som känns så hårt ibland är helt enkelt livmodern och magmusklerna! Så har jag lärt mig något nytt den här veckan :)

Men det där får vi reda på tids nog, just nu är vi glada och lättade över att de såg ut att vara friska och må bra igår (och höll låda i min mage hela natten, vilket betyder att jag är alldeles trött och snurrig idag)!

/L





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0