Vi äter oss igenom världens kök

Igår gick vi på en lokal libanesisk restaurang (som jag har varit nyfiken på att prova ett tag) för att fira Minis senaste milstolpe. Det var första gången någon av oss ätit libanesiskt (om man inte räknar att jag har börjar äta hummus på mina knäckebrödsmackor ibland) och vi visste inte riktigt vad vi skulle beställa, men det ordnade sig. Vi tog en blandtallrik med olika grillspett (nöt, kyckling, lamm), pommes, vinbladsdolmar, små piroger, taboulé-sallad och fyra olika goda röror/såser (Baba ghanoush var en riktig höjdare!) och en sorts variant av pizza - plattbröd med ost och en helt galet god sallad på gröna oliver, morot och vad jag tror var timjan.

De hade stora portioner, så jag är glad att vi bara beställde en varsin tallrik och delade på allt. Jag provade att dricka aryan till - yoghurt blandat med vatten och lite salt, och det funkade bra. Det hade en ganska neutral smak, som var gott till alla de andra smakerna i maten.

Det var lite strul med beställningarna och servicen, men maten var ju god och priserna vettiga, och när vi hade betalat kom en av servitörerna med varsin bit färsk baklava till oss. Köket hade skickat den på köpet, jag vet inte om det var som kompensation eller av nån annan anledning, med det höjde ju helheltsupplevelsen. Och det var jättegott, så vi klämde i oss varenda smula fast vi redan var så mätta :) Sen vaggade vi hem.

Restaurang Beirut heter stället, och dit vill jag definitivt gå igen. Det finns två till restauranger nere på stan med samma tema, och de kan vi ju också prova så småningom. Om det var typisk libanesisk mat vi åt igår så har den mycket smak utan att vara stark, och lagom mycket kött för mig som hellre äter grönsaker, och så får man äta med fingrarna :)

Och så var det härligt att komma ut lite, även om det bara var i kvarteret, och att umgås med D någon annanstans än här hemma. Jag hade en riktigt trevlig kväll, helt enkelt!

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0