Vårfint hos barnen

På Vaksala torg om lördagarna har de inte bara loppis. Där har ända sedan jag bodde här första gången också funnits ett tält som säljer färsk frukt, grönskaker, kryddor, bröd och lite andra matvaror och ett annat med snittblommor och plantor. Vi gick runt där bland växterna och tittade på alla sorter tills vi hittade en som vi båda gillade, och valde till slut ut två felicia tenella (Blue Daisy), en sorts tusenskönor om jag förstått rätt. De fick stå i växthuset ute på balkongen tills igår, då vi var nere på kyrkogården och planterade dem.





Jag tog lite fler bilder på kyrkogården. Dels på den fina växten vid en av gravstenarna på samma rad:





Det är så himla vackert, nån som vet vad det är?

Vi hittade också en jättefin smidd gravvård som kan vara till hjälp när vi skissar på gravvården.


Visst är den vacker?



En liten slutkommentar här: jag försöker komma ihåg att maska namn på alla bilder, och att inte skriva ut hela namn på andra människor som förekommer i bloggen (förutom mig själv, barnen och bloggare som själva skriver ut hela sina namn). Därför kan vissa kort se lite konstiga ut, och texten blir kanske lite tråkig ibland, men jag vill hålla mig till PUL:s förbud mot att publicera personuppgifter på internet om jag kan. Det är trots allt en lag jag måste hålla mig till när jag väl börjar jobba som arkivarie.

/L

Kommentarer
Postat av: Emilie

Oj, den var ju verkligen fantastiskt fin den där med fåglarna och rosorna!

2011-05-06 @ 10:58:40
Postat av: Ida

Vintergröna kallas den marktäckande växten med ljusa blå eller lätt lila spröda blommor. Den är en riktig överlevare och väldigt fin tycker jag, men de växartade bladen är giftiga så man ska gärna undvika att ta på dem och klia sig i ögonen efteråt.

2011-05-06 @ 10:59:37
URL: http://idashantverk.blogspot.com
Postat av: Lina Svarar

Ida: tack för namnet och för varningen :) Visst har du en karaktär som heter Vintergröna?

2011-05-17 @ 11:02:12
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0