Lite nytt, lite gammalt

Idag var vi på loppis för första gången på vad som i alla fall känns som jättelänge. På Kooperativet Capella har de förutom en massa prylar och möbler (de säljer inga kläder eller skor) också café med väldigt gott hembakt fikabröd och matiga mackor till vettiga priser, och lördagsöppet en gång i månaden. Vi hade satt oss i en av sofforna med vårat fika när jag råkade titta till höger och fick syn på en orange taklampa i samma stil som den gula vi har i vardagsrummet (den har vi "lånat" av svärmor - jag älskar den för den fina färgen, att det är riktigt 70-tal och på att den består av en massa bitar som sätts ihop. När D var liten hängde den i hans rum.)

Det här är vår lampa:

(bilden är från vår lägenhet i Falköping)

Så här såg den lampan som jag såg på loppisen ut (fast orange, då):


Och den kostade bara 175 kr. D påpekade att den kunde vara lite svår att placera pga färgen, men sen kom han på att den ju faktiskt matchade det handvävda tyget han köpte i Marrakesh. Tyvärr visade det sig när vi gick och tittade närmare på den att den hade fler trasiga bitar en hela, så det blev inget köp. Jag drömmer vidare om fler origami-lampor.

Fast ändå hade vi flera påsar med oss hem, efter att vi också varit på Clas Ohlson och Åhléns. På Capella köpte vi de här fina små glasburkarna från Kosta.



Och den här mexikanska målningen på någon sorts bark. Jag gillar folkkonst och tycker att det är så häftigt att många färger och mönsterformer är desamma, oavsett om det är svenska allmogemålningar med kurbits, eller indiska eller marockanska målade trämöbler. Fåglar, hjärtan, stjärnor och blommor finns i de flesta kulturers symbolik.

Jag tror den ska få hänga brevid de två indiska trycken med elefanter som vi fick av en korridorskamrat i Umeå.

På Åhlens köpte vi äntligen gardintyg till vardagsrummet (det blir ett av mina första projekt när jag är klar med skolan). Eller, tja - det är en färdigsydd gardin, men jag ska dela den på två så att vi får en smal kappa. Mönstret heter Havsros, och är ett av mina favoriter - två av mina favoritmuggar som jag fick i julklapp för flera år ingår i samma serie.


Jag blev inspirerad att köpa det till gardiner redan i vintras då jag såg att Stadsarkivets fikarum har sådana gardiner - tror att det blir fint till de vita väggarna i vardagsrummet, och alla de gröna växterna på fönsterbrädan.


Vi köpte bräder, skruv och konsoller på Claes Ohlson som ska bli en fönsterbräda längst med innerväggen på balkongen. Där är det tänkt att våra plantor ska stå nu i sommar, och sedan kan kissen använda den som spatserväg och ett sätt att ta sig in i köket (vi har tagit bort vädringsfönstrets lucka och D har satt in en lös planka med hål längst ner, så att hon kan komma och gå som hon vill).

Det tror jag blir bra.

/L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0