Ett middagstips

Eftersom vi köpte en påse Poppadums på Sivia Matcenter i lördags, och de passar bra ihop med daal (en av mina absoluta favoriträtter), bestämde vi oss för att laga det under veckan.

Vi kör på det här receptet från ICA, jag vet inte hur indiskt det är, men gott blir det! Det står att de ska serveras med naan, som är en annan sorts indiskt bröd, och det är nästan ännu godare, men jag har inte lyckats baka egna, och färdiga naan är ganska dyra...

"Krämig daal"

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad:
Medel
Portioner:
4

Ingredienser

Gör så här

1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs det mjukt med kryddorna i olja i en tjockbottnad kastrull.
2. Tillsätt linser, vatten och buljongtärning samt kokosmjölk. Låt det sjuda ca 10 minuter utan lock.
3. Hacka tomaterna grovt och tillsätt det tillsammans med spenaten. Låt det sjuda ytterligare 5 minuter. Smaka av med 1 tsk salt och 2 krm peppar. Riv i den färska koriandern. Servera med bröden och ev lite naturell yoghurt att ringla i.

FÖR ALLA? Äggfri, men kontrollera bröden. Gör glutenfri: ersätt naanbröden med glutenfritt specialbröd. Gör mjölkproteinfri: ersätt smör med mjölkfritt margarin och byt yoghurt mot ett mjölkfritt alternativ, tex Alpro soya yofu naturell. Kontrollera bröden. Gör laktosfri: byt smör mot laktosfritt matfett och använd laktosfri yoghurt, kontrollera bröden.

Det tar en liten stund, men är inte alls svårt. Passar perfekt i matlåda (gärna med lite yoghurt vid sidan av), är nästan helt vegetariskt (om den äts utan yoghurt och bröd, vilket också går bra) och alltså bra för både hälsan, plånboken och världen i allmänhet. För den som har det svårt med smaken av färsk koriander funkar det att bara köra på den torkade, som har en lite mildare smak (själv gillar jag den färska, nu när jag är van).

Så här ser det ut!

/L



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0