Dag 15 - Mina drömmar

Att jag drömmer om ett liv där jag och min älskade får vara föräldrar åt levande barn, det vet ni redan.

Att jag drömmer om att få ett jobb som arkivarie på en spännande arbetsplats är väl också ganska självklart. Tänk att få jobba med bild, ljud och videomaterial på SVT eller SR, med bevande och tillgängliggörande av digital information, eller med utåtriktad verksamhet, för att locka fler besökare och användare till våra arkiv. Att få forska och skriva, lyfta fram material som kanske annars bara är känt för personalen som hanterar det. Kanske till och med vara med och utveckla arkivteorin, där jag skulle kunna ha nytta av allt jag lärt mig från etnologin....

Men jag drömmer om andra saker också.

Att få resa mer - se statyerna på Påskön, Angkor Wat i Kambodja, Konungarnas Dal i Egypten, resa runt i Storbritannien, besöka amerikanska västkusten, Elvis hem i Memphis, åka spårvagn i San Fransisco, äta fantastisk vegetarisk mat och köpa med mig mängder av hantverk hem från Indien, hälsa på Ds bror och hans fru medan de bor i Singapore, se de gamla moriska delarna av Spanien, häpna över de fantastiska kreationerna som de unga har på sig i Tokyo, besöka de historiska kvarteren i Kyoto och se en traditionell teceremoni utföras av en riktig geisha, åka tillbaka till Marocko - åka ut till Atlasbergen och kanske besöka Fez eller Agadir....

Här på hemmaplan drömmer jag om att någon gång få bo i ett hus. Jag är uppvuxen i en villa, men har bott i lägenheter de senaste femton åren. Jag längtar efter att få måla mitt kök gult och hallen knallröd, själv få bestämma tapeter, köksinredning och golv (jag är så hiskeligt trött på fula och slitna linoleummattor!), ha ett helkaklat badrum med både dusch och badkar, och kanske till och med bastu. Jag vill ha en uteplats och en liten jordplätt med plats för några fruktträd, bärbuskar och ett litet grönsaks/kryddland. Jag vill kunna gå direkt ut genom bakdörren till gräsmattan, och jag vill att Tösen ska få vistas ute utan att vi behöver oroa oss för att hon ska bli påkörd, eller att vi måste gå med henne i sele. Helst vill jag ha ett äldre trähus, som vi kan renovera till vårt drömhem, eller ett ekohus som vi byggt själva. Jag tittar på Grand Designs och The Restoration Man, och jag drömmer...

/L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0