Ännu en helgdag

Valborg i Uppsala är något speciellt, om du frågar många av oss som bor här. Mösspåtagning, folk som har mer eller mindre flytande picknick på varenda gräsyta i centrum, forsränning och ankrace i Fyrisån, Mösspåtagningen vid Carolina....

Och jag upptäckte att i år, min första Valborg i den här stan på tio år - då passade jag inte in någonstans (och inte D heller). Jag är inte involverad i studentlivet, inte intresserad av att supa skallen av mig, och har inga barn hemma att sitta på en filt i solen i stadsparken och mysa med.  

Vi var nere på stan några timmar och gick runt på loppisen på Vaksala torg, köpte blommor till graven, handlade lite mat på Sivia Matcenter, åt en varsin glass, och tog bussen hem igen. På kvällen åkte vi ut till Sävja och grillade hemma hos "bror M" tillsammans med två av hans andra kompisar. Och grillkvällen var visserligen trevlig, men inte kändes det som en mer speciell kväll en än vanlig lördag - vi äter mat och spelar spel med vänner.

Det gjorde lite extra ont att se alla barnvagnar och familjer nere på stan i lördags. Vi skulle ha haft en trevlig dag med vår dotter eller våra söner, inte köpa blommor till deras grav. Alla helgdagar är ju på något vis familjehögtider, och det är ju det där livet jag längtar efter så att det gör ont i både sinnet och kroppen.

Så nu vet jag definitivt att jag inte tänker åka upp till Dalarna och fira midsommar i år, för vad ska jag fira? Jag har inga barn att dansa runt midsommarstången med, och jag vill absolut inte tvingas stöta ihop med gamla klasskamrater och andra bekanta var femte meter, och se att de har sina barn eller barnbarn med sig. Kanske behöva svara på frågor om ifall jag har några barn, eller möta sympatin från de som vet att jag har fått men inte fått behålla barnen... Det står jag bara inte ut med i år. Alla dessa små barn med blomsterkransar i håret, vissa till och med i folkdräkt. Så fint att jag får ont bara av att tänka på det.. Dessutom är det Alices födelsedag dagen efter midsommardagen.  

Jag trodde inte att valborg skulle vara jobbig, men det var den. Ni andra föräldrar som förlorat barn: vilka helgdagar tycker ni är jobbigast?

/L


Kommentarer
Postat av: Johanna

Min valborg förra året var inte rolig. Hade ganska nyligen börjat jobba och var ner på stan med jobbet. Tur att jag hade solglasögon på mig för tårarna rann, gjorde ont i en så fort jag såg en vagn eller en lycklig familj, å dom var ju över allt. Till på köpet fick jag även veta att dom kremerade Elvira just den dagen. Majbrasa var inte att tänka på på kvällen! Annars är jag förvånad över hur bra högtiderna faktiskt har gått det här året.

Kram

2011-05-04 @ 16:28:25
Postat av: Tildas mamma

Julafton är lite jobbig. Då tänker jag extra mycket på de som inte är med oss, men som brukade vara där. Min släkt är så liten, så det märks tydligt när Tilda, min lillebror och min morfar inte längre är hos oss på julen.

Jag tänder ljus för Tilda och min bror strax innan Kalle Anka börjar. Det känns fint, men sorgligt. Sedan försöker jag komma tillbaka till nuet och glädjas åt julen och de som jag har hos mig.

Kram, Tildas mamma

2011-05-04 @ 21:09:21
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Annica

Julen har känts jobbigast men påsken passerar inte heller lugnt förbi..

Alla högtider handlar ju på ett eller annat sätt om familjen och saknar man viktiga människor i sin familj så blir det tungt..



Tycker det låter som en klokt beslut att ta,att inte åka till dalarna,man ska inte göra något som man mår dåligt av..



Kramar

2011-05-05 @ 19:12:06
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com
Postat av: Emelie

Intressant blogg du har! Jag har kollat igenom några av dina andra blogginlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-05-07 @ 17:19:29
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0