Jag glömde ju att visa mamma...

När jag pratade med min mor via Skype senast (vi köpte en webb-kamera förra veckan) hade jag en liten visa-och-berätta-stund framför datorn, där jag höll upp våra Marrakesh-fynd och berättade små historier om hur och var vi köpte dem.

Fast jag har kommit på att jag missade några saker. Så, här kommer bilder på dem, eftersom jag vet att hon läser bloggen :)

Lyktor i metall som kan användas med både ljus och glödlampor finns överallt i Souqerna, och är en klassisk souvenir  från Marrakech. Vi köpte två. Enligt den ena guideboken som vi hade med oss (Topp 10 Marrakech från Första klass pocketguider) heter de här som kan hängas i taket för Fanous-lyktor.

Det här är vår lilla lykta med färgat glas.




Och det här är vår lite större lykta.




Glaset i den syns inte så mycket när lyktan inte är tänd, och ljuset är svårt att fånga på bild, men jag gjorde ett försök.


Vi trodde att det skulle finnas mycket kakel att köpa också, eftersom keramik är en annan sådan typisk vara alla turister köper, men icke! Det fanns bara i några få affärer, fast då missade vi visst att det fanns en hel souq med bara keramik utanför medinans murar, läste jag i guiden när vi kom hem. Trist att vi missade, det hade varit kul att se hur det tillverkades. Men, vi fick ju se garnfärgning, smeder, en del snickeri och vävning i alla fall! :) 

Vi har ingen aning om vad vi ska göra med "bara" fyra plattor, som dessutom är tjockare än svenskt standardkakel, så än så länge får de bara ligga i en hylla och vara fina.

Den sista saken jag glömde att visa för mamma var svår att ta kort på, och ser inte så spännande ut, men för mig är det en av de bästa minnena från resan:

Synd att bilden inte kan förmedla lukter, för det här luktar jättegott! Det är en smetig olivtvål som kallas svart tvål. Vi använde sån varje dag i Riadens Hamam (turkiskt bad). Det kändes som att vara på spa och var jättemysigt och avslappnande efter en hel dags turistande och shoppande. Fast det blir inte direkt samma sak i duschen här hemma, jag tror jag får ta med den nästa gång jag är hos mamma och pappa och deras bastu.

/L



Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Vilka läckra lyktor! De blir ju perfekta att lysa upp mörkret med nästa höst (och funkar ju nu på våren också, det är ju fortfarande mörkt på kvällarna). Jag älskar lyktor och smålampor :-)

Kram, Tildas mamma

2011-01-18 @ 16:31:18
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: mamma

Vad mycket fina saker ni hade köpt,nyfiken på hur tvålen luktar.

2011-01-18 @ 18:55:54
Postat av: Maria

Skønt att det kom ett nytt inlægg så att jag kan kommentera. Vågade ju inte skriva nåt på førra, før då kanske jag hade blivit tvungen att hantverka ;)

Hoppas du kan komma till mig nån helg snart! Jag vill gærna hælsa på i Uppsala också :) Puss

2011-01-19 @ 11:23:59
Postat av: Lina Svarar

Tildas mamma: Ja, jag är supernöjd med dem, det enda jag ångrar är att vi inte köpte ännu fler :)



Mamma: tvålen står och väntar tills nästa besök hos er, jag tror du kommer att gilla den.



Maria:skratt Hantverka och hantverka, "tillverka något med mina egna händer" kan väl betyda att du bakar kakor, kokar sylt eller gör chokladtryfflar också? ;)

2011-01-19 @ 15:36:05
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0