Vad doktorn sade

Jag (i sällskap med goda vännen M, eftersom D inte kunde komma loss från jobbet) var på undersökning igen i morse.

Allt ser fortfarande fin-fint ut med Mini och tappen! Hon är lite mindre än genomsnittet med ändå inom gränsvärdena för en bebis i vecka 35, hjärtat slår fint, hon har lagom mycket fostervatten och alla fosterhinnor är hela, flödet i navelsträngen såg normalt ut och hon är en väldigt livlig liten krabat :) Faktiskt så livlig att doktorn fick försöka flera gånger innan hon lyckades mäta blodflödet i navelsträngen, eftersom lillan inte var samarbetsvillig alls (hon verkar avsky att bli petad på, oavsett om det är av barnmorskan, eller med ultraljudsapparaten).

Tyvärr var det inte i 3D, men jag fick se mycket av hur hon rörde sig och närbilder på hennes händer, fötter, bakhuvud och ansikter i profil, och några utskrivna bilder med mig hem.

Ja, och så har jag fått en tid för att ta bort cerklaget. I NÄSTA VECKA! Jag är både glad och ett nervvrak samtidigt, eftersom det inte går att säga hur snabbt efter klippet som Mini kan tänkas vilja komma ut. Vi kanske har en bebis här hemma redan innan månaden är slut, om hon har väldigt bråttom...

Och på mina andra frågor sa doktorn att jag fortsatt inte bör bada, men kan röra på mig mer, lyfta och bära saker och sådant som normala gravida utan alltför mycket krämpor gör. För från och med den 28:e mars, när jag har legat kvar några timmar för observation och sedan blivit hemskickad, då räknas jag som en helt vanlig gravid i vecka 36. :)

Då är jag helt plötsligt normal. Icke-defekt. Frisk (fast lite försvagad av all tvångsvila). Förväntansfull, nervös och glad inför förlossningen, och med den extra fördelen att jag faktiskt redan vet hur det går till att föda barn och att jag klarar av det (riktigt bra, till och med). Inte förstagångsföderska, men inte helt en vanlig omföderska heller.

En speciell sorts mamma och blivande mamma.

/L

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh vad spännande! Tack för att vi får följa er resa... =)

2012-03-21 @ 12:14:24
Postat av: mamma

Nu är det spännande! Kramar.

2012-03-21 @ 22:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0