Totoro-filten

Nu är den äntligen klar, och vi har lagt den i vår säng för att den förhoppningsvis ska hinna ta upp lite av min och Ds lukt innan Mini får den om sig första gången.



Så här ser sidan med broderiet ut. Jag har lagt till lite detaljer sedan ni fick se det sist, och jag blev väldigt nöjd med resultatet :)


"Totoro i profil" har fått gräs runt fötterna och gula svampar framför sig och sin lilla blå kompis.


Occarina-spelaren har fått sällskap av två små vita figurer och några gula fjärilar på vänster sida, jag har fyllt i grenen som den sitter på, och på Ds förslag dök det upp några noter också.


Totoro som sitter har fått en liten blå kompis omgiven av gräs, och några gula svampar. Jag tog också bort en del av den bruna mittcirkeln, så att det ser mer ut som att den sitter på en kulle.


Och så här ser den andra sidan av filten ut:


Jag insåg nämligen att jag hade broderat rakt igenom filtens två lager, och att det kanske skulle kunna klia på Mini, och göra att broderiet skulle nötas fortare. Vännen K föreslog en applikation, och en kväll när jag höll på att somna kom jag på att Ds gamla t-shirt skulle passa perfekt. Tyget är mjukt eftersom det är tvättat så många gånger, men trycket är fortfarande i fint skick och det var därför jag hade sparat den. Visst är det snyggt? Vet inte om det är ett originaltryck för bandet som Janis Joplin har sjungit med, men det skulle kunna vara det. Dessutom passar det ju perfekt in i Totoro-temat, eftersom katten liknar en annan av karaktärerna i filmen - den underbara kattbussen.


Dessutom fick jag tillfälle att prova applikationssömmen på min fina symaskin :)

/L


Kommentarer
Postat av: TessW

2012-03-31 @ 08:12:40
Postat av: Tess W

Vore kul om jag skrev något innan jag skickade kommentaren ;)



Vilken underbar filt!

Så fint broderi och baksidan blev ju pricken över i!!!



Tycker att det är skönt att Mini inte dök upp direkt de klippte banden utan att ni får den där ovissa väntan som är nervpirrande och underbar att närsomhelst eller om ett par veckor då kommer hon!

Det hör ju liksom till den alldeles normala graviditet du numera har.



Jag är en sån som brukar gissa när barnet föds och vad det blir men har inte velat göra det tidigare men här kommer det:



7 april (vår bröllopsdag delar den gärna med Mini)

En flicka ;)

3300 gram

49 cm



Nu vet vi ju att det blir en flicka men jag har satt dag,kön och ca vikt en gång och haft flera rätt flera gånger men även fel många så detta är bara något jag gör på kul med människor jag bryr mig om och ni ingår där fast vi aldrig setts!



Stora kramar Tess W

2012-03-31 @ 08:27:26
Postat av: mamma

Vilken fin filt,jag vet en till filt som strax är klar också. Inget är som väntans tider.Kram!

2012-03-31 @ 13:24:19
Postat av: Lina Svarar

Tack Tess! Roligt att läsa i din tidigare kommentar att du och din familj har hittat Totoro och de andra Ghibli-filmerna - de är ju så bra. En av mina favoritsaker med dem (förutom att de är så vackra och har underbar musik) är att hjälten ofta är en stark tjej, och inte nån mesig liten Disneyprinsessa. Jag är också väldigt förtjust i Kiki's Delivery Service :)

2012-04-01 @ 10:38:17
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0