Om kungliga namn

Estelle. Först tyckte jag att det var konstigt, men nu gillar jag det. Det är speciellt, och vackert, och framförallt helt oväntat.

Vi satt faktiskt och väntade på att nyheten skulle komma ut, så att vi fick veta den lillas namn. Inte för att vi är rojalister, för det är vi helt klart inte! Jag är republikan av demokratiska skäl - det är helt absurt att en svensk familj inte ska ha samma skyldigheter och rättigheter som vi andra bara för att deras förfader blev vald till kronprins på 1800-talet.

Nej, vi ville veta namnet därför att det hade pratats så mycket om att den nya Bernadotten nog skulle få ett namn taget från en tidigare drottning eller prinsessa av Sverige. Och det gör faktiskt namnet vi valt till Mini också. Det är ett fint och lite ovanligt namn och vi är väldigt nöjda med det, så det hade varit så tråkigt om prinsessan döpts till det, för då kände vi att vi var tvingade att byta namn.

Ulrica, Ingrid, Astrid, Désirée, ­Margareta, Sofia, Christina eller Alice var väl de namn som jag såg på flest ställen i spekulationerna innan kungens tal, så jag kände mig inte överdrivet orolig för att Vickan och Daniel skulle "knycka vårt namn". D däremot, var lite mer nervös.

Men, det ordnade sig ju. Vi behåller de två namn vi har bestämt att Mini ska få, och om hon mot förmodan skulle visa sig vara en pojke så har vi ett fint pojknamn med mellannamn på lager också. Fast det är så vitt jag vet inte kungligt, men också ovanligt. Speciellt med den stavning som vi gillar bäst. 

Mer än så får ni inte veta, vi vill att det ska vara en överraskning ;)

/L


Kommentarer
Postat av: Johanna

Nu blir jag nyfiken på vad ni valt för namn.. Vi väntade oxå med spänning framför tv när namnet skulle ges. Vi hade oxå ett namn som var tippat som förslag ;-)

2012-02-26 @ 16:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0