Igår...

... bakade vi för första gången semlor tillsammans, D och jag. Jag ÄLSKAR semlor och brukar börja äta dem så fort de finns att få tag på, jag bryr mig inte det minsta om att vänta till Fettidsdagen. Men baka egna har jag nog möjligen bara gjort nån gång i hemkunskapen eller så, och det sägs ju att det ska vara svårt att få dem så där härligt fluffiga som de är på bagerier.

Det löste vi genom att göra små semlor, enligt det här receptet från ICA. Lite extra mjöl fick vi lov att lägga till, och så lite kardemumma såklart. De blev inte alls så tunga, och fyllningen blev godare än i köpta semlor!



Vi spenderade större delen av kvällen i soffan, med Tösen och framför flera avsnitt av en av våra favoritserier: "No Reservations". Ett amerikanskt rese/matprogram med en f.d kock som gillar gatumat och propagerar för att folk ska äta mer av de där bitarna av djur som vi i väst började slänga bort i takt med att vi fick det bättre ställt: grisfötter, inälvor, hjärna, blodmat, lever, benmärg, tarmar.... Och såna som jag, som helst låter bli att äta nötkött och föredrar vegetariusk mat och MSC-märkt fisk,  av etiska skäl, oss brukar han hacka rätt rejält på. Men jag gillar Tony ändå :) Det är kul att titta på någon som åker världen runt och blir entusiastisk av mat som vanligt folk äter, och som verkligen bemödar sig om att prova allt och inte fega ur för att det är ovanliga ingredienser i maten. Han pratar mycket om att äta lokalt producerad mat, och i nästan alla avsnitt träffar han lokala kockar som arbetar med regionala råvaror och traditionella recept (fast ofta på nya sätt), och besöker matmarknader. Ett bra tips för den som ska ut och resa, oavsett om det är till Paris, New York, eller något lite mer ovanligt som Dubai eller Kurdistan - gå in på programmets hemsida och titta på deras reseguider, eller titta på avsnitt av serien på Youtube.

Medan vi satt där och tittade på Tony som åt sig igenom Rostbältet i USA (städer som förr haft stora industrier men nu börjat förfalla), delar av Chile och delar av Libanon (mest Beirut), och sen på en SVT-dokumentär om tidningens OKEJ, så broderade jag de första stygnen på Minis filt.

Det har tagit mig några veckor att bförst bestämma motiv och sedan fundera ut vart på filten jag vill ha det. Först tänkte jag göra en större figur i varje hörn och en i mitten, men så häromnatten kom jag på att ett större centralt motiv med en liten enklare bård runtom i nederkan är bättre, för då får filten inget upp eller ned.


Så det här är tanken: i mitten en cirkel som alla Totoror sitter/står på, och på en sida går den ut i en gren för den som spelar occarina. Jag ska nog lägga till några av de mindre figurerna mellan de stora, och kanske lite blad på trädgrenen. I nederkant blir det antingen såna här:



eller såna här:



Jag hade nästan glömt hur kul det är att brodera, så jag är glad att jag kom igång igen.

/L
/L

Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Åh, älskar Totoro! Det kommer att bli superfint!

Kram,Tildas mamma

2012-02-04 @ 12:44:06
Postat av: Lina Svarar

Ja, visst är Totoro underbar? Tänkte nog att du gillade det, som är japan-frälst :)

2012-02-04 @ 16:41:05
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0