Lundgrens teer

Min kära pappa hjälpte mig att bjuda på en auktion en söndag för några veckor sedan när jag var på stan och sluttiden gick ut, och han vann den! En superfin burk för 1/4 kilo "Drak-thé" från James Lundgren o Co:



Nu när vi var upp och hälsade på hemma hos honom och mamma fick jag med mig mitt nyaste tillskott till samlingen hem.

Jag ser det som en sport att hitta burkar från Lundgrens på loppisar och Tradera. De ska vara i fint skick på insidan så att jag faktiskt kan ha dem som teburkar, i en vettig storlek så att de går in i köksskåpet ("Drak-thé"-burken är tyvärr lite för hög, men går in på översta hyllan i skåpet där mina andra teer står), och helst kosta under 100 kr med frakt (pappa gav inte sig själv samma begränsningar, och det var väl anledningen till att han vann auktionen, men jag fick bara ge honom 60 kr för burken. Tack snälla pappa!).
Ja, och så får jag bara köpa en burk av varje sorts te, om de inte skiljer sig jättemycket åt. Det finns uppenbarligen andra som gillar Lundgrens burkar, för de mer ovanliga sorterna (t.ex. "Drak-thé") burkar snabbt gå upp i pris.

Min allra första burk köpte jag för 10 kr på en loppis i Falköping. Det var den gula och svarta Salongs thé, och den var fortfarande full med te i en förseglad papperspåse.

Jag vet ganska lite om James Lundgren o Co, förutom att det var ett företag som sålde te i Göteborg mellan någon gång vid förra sekelskiftet (1888 enligt vissa burkar) och fram till 1950-talet. Jag tror jag vet namnen på de flesta av de sorter som Lundgrens sålde, eftersom de står listade på botten av en del av burkarna:

Chaking Thé (alla bilderna lånade från div säljare på Tradera),


Dharma Thé,


Drak Thé (som alltså också finns i en fyrkantig variant),


Elefantens Thé,

Fakir Thé,


Frimärks Thé,


Frimärks Thé Special,

Fuji Thé (Grönt),

Imperial Ceylon Thé,


Karlavagns Thé,

Kron Thé,


Mosaik Thé,


Salongs Thé,


Samovar Thé,


Slotts Thé,


Tao Thé,


och Zuleika Thé.


En del av dem har jag överhuvudtaget aldrig sett till försäljning (som Elefantens, Karlavagns och Fuji), andra dyker upp väligt sällan (Drak thé, Chaking och Zuleika), men sedan den första burken har jag nu samlat  på mig 7 av de här 17 sorterna:



Imperial Ceylon, Slotts, Samovar, Frimärks, Mosaik, Drak och Salongs Théernas vackra burkar. Det är så många detaljer och färger i designen av dem allihop, samtidigt som det ändå syns att de hör ihop. Jag är så nyfiken på vem eller vilka som ritat dem - kanske vet de mer på Göteborgs stadsmuseum eller Region- och Stadsarkivet där? Jag borde ta och knåpa ihop ett mail till dem.

/L

Kommentarer
Postat av: Annette

Hej
Jag hittade en likadan burk som du har (den gröna Drak The)idag, av en tillfällighet, men sedan hittade jag bl a din blogg när jag sökte lite mer info om burken. Vet du om de är ovanliga, det varkar lite så av det man läser.
Mvh Annette

2014-01-07 @ 22:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0