Ett välbehövligt perspektiv

"2,6 miljoner dödfödda barn.

Paris. Omkring 2,6 miljoner barn föds döda varje år.

98 procent av de kvinnor som drabbas lever i utvecklingsländerna och dödfödslarna tar fler liv än aids och malaria tillsammans, enligt forskare inom Världshälsoorganisationen WHO.

Rapporten som publiceras i den medicinska tidskriften Lancet visar på väldiga gap mellan u- och i-länder. I Finland är två barn av 1 000 dödfödda medan siffran är 47 av 1 000 i Pakistan.

Mer än hälften av dödsfallen sker under förlossningen."


TT-telegram i dagens tidning. I DN finns en längre artikel med länk till ett sammandrag av rapporten. Undersökningen handlar om dödfödda barn enligt WHOs definition, alltså barn som dött i magen eller föds utan livstecken efter vecka 28. Och de räknar från den veckan eftersom barn som föds ännu tidigare troligen inte har någon chans alls att överleva om de föds i u-länder. Det är alltså väldigt troligt att majoriteten av dessa barn i fattiga familjer var helt friska, men att de dog av sådant som i rika länder som Sverige är väldigt ovanliga dödsorsaker. "Komplikationer vid födseln,  infektioner, högt blodtryck, diabetes och begränsad fostertillväxt" är sådana orsaker enligt artikeln i DN.

Eller med ett annat ord: fattigdom. Här får gravida med högt blodtryck och diabetes extra övervakning, varken mammor eller barn svälter under graviditeten eller blir sjuka av miljöförstöringar och sjukdomar. I rika länder föds barn på sjukhus, under uppsikt av medicinskt utbildad personal.  

Och här sitter jag i min lägenhet och läser nyheterna på min internetanslutna dator, vilket bara det gör mig rik i jämförelse med miljontals människor. Jag tillhör alltså de 2% av kvinnor i världen vars barn föds döda eller dör i samband med förlossningen som lever i ett rikt land. Mina chanser att få medicinsk hjälp till ett levande barn är relativt stora, och risken att jag sjäv dör vid förlossning är väldigt liten.

Plötsligt känns det inte lika jobbigt att gå och vänta på den där undersökningen...

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0