Några bilder från Alices dag


Blommorna jag plockade under långpromenaden som vi gick nere vid Bergavik. Rödklöver och prästkrage var det också i den lilla bukett som vi plockade i Linköping, jag tror det var dagen efter att Alice dog. Vi var ute och gick i stadsparken med hennes farbror T, Ds bror. Buketten fick Alice sedan ha med sig när hon skickades vidare från Neo till bårhuset, och så vitt jag vet följde den med även till krematoriet. Det kändes sorgligt men fint att plocka blommor till henne igen, det skulle ju ha blivit tvärtom när hon växte upp - små tufsiga buketter med vårens första vitsippor och tussilago.


Jag var så glad att jag hittade förgät-mig-ej, det är en av mina favotitblommor, och de passar så bra till namnet också förstås. De två ängsklockorna fick bli som en extra hälsning från mamma till Alice, eftersom de är Dalarnas landskapsblomma och växer vilt på familjens fäbod, där hon skulle ha fått tillbringa en del av varje sommar med att klappa på fåren, leka i lekstugan och allt det där andra som jag förknippar med min barndom. Och så fick det bli en kvist med eklöv, för hennes pappas förra efternamn.


På kvällen tände vi hennes ljus.



Och så blev ängeln färdig i helgen, jag bytte spår lite och blandade applikation med broderi.

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0