Om "Höstgåvor"

Den 15:e oktober fyller jag 28 år. Den 16:e var Alices planerade födelsedatum och jag misstänker att jag kommer att ha den mest deprimerande födelsedagen någonsin, istället för en med världens finaste present - vårt första barn.

Därför har jag meddelat familj och släkt att jag inte vill blir firad i år. D har tagit ledigt och skall vara hemma båda dagarna, vi kanske äter nåt gott och försöker att hitta på nåt kul om det går. Fastän vi bor så långt bort från dem brukar mina föräldrar alltid lyckas komma och hälsa på sina barn ungefär när de fyller år, och nu i helgen har de och min syster varit på besök hos oss. Eftersom jag inte ville bli firad blev det ingen tårta, blommor eller paket.

Men, det BLEV presenter. Ungefär som när vi gifte oss (och skrev i inbjudningarna att vad vi ville ha var våra nära och käras närvaro på vår dag, och gärna tal eller spex, INTE ännu mer prylar) borde jag väl ha listat ut att det skulle bli så. Min syster satte tonen när hon gav mig och D ett paket (en turkos lotuslykta i snäckskal, nåt som jag önskat mig i flera år) betonade att det inte var en gemensam födelsedagspresent (han fyllde år i september) utan en "höstgåva", och sen rullade det på.

Inte nog med att jag fick alla grejer jag hade önskat att mor och far skulle ta med sig ur mitt pinsamt stora förråd av flyttlådor i deras garage och källare (min folkdräkt, yay!), jag fick också flerdubbelt av muggar och köksanddukar i Stig Lindberg serien "Fallande löv" som pappa köpt till mig, ett klassiskt 50-tals brödskrin i tre våningar och ett "String"-fruktfat från samma era. Och den fina vågen som de köpte på auktion i somras för att jag nämnt att D gillar såna och vi inte hade hittat nån, så det var ju till och med en gemensam present.

Jag har blivit så bortskämd med fina saker och god mat! Men framförallt har jag blivit bortskämd med att ha de människor jag älskar allra mest hos mig samtidigt, och det har varit fantastiskt bra för mitt sargade mamma-hjärta. Vi har pratat om Alice, men också om en massa andra saker, och vi har kramats och skrattat.

Och det har varit den allra bästa födelsedagspresenten jag kunde ha fått i år.

Men, som den lilla materialist jag är kan jag inte låta bli att bjuda på några bilder på de fina sakerna också!;)


Lyktan från syster.


Delar av min nya samling ;)


Det fina brödskrinet.

Fruktfatet.


Och så vågen.







Kommentarer
Postat av: Sofie

Åh vilken fin lykta! Jag har tittat länge på en sådan jag med... överväger att skänka bort lite rot här hemma och designa om lite, sådana lyktor är perfekta att lysa upp i höstrusket :-)

2009-10-12 @ 18:05:40
URL: http://ugglefot.blogspot.com
Postat av: Tildas mamma

Åh, vilka tjusiga grejer! Jag har aldrig sett Fallande Löv-serien, men de var ju jättesnygga! Det riktigt vattnas i munnen :-)



Så sorgligt att din födelsedag sammanfaller i tid med Alice beräknade nedkomst. Jag förstår att du inte känner för att fira i år. Vi har en liknande situation i min familj, eftersom min lillebror dog på pappas födelsedag. Om en månad är det första årsdagen efter hans död, vilket sammanfaller med pappas 60-årsdag. Han vill inte heller bli firad, inte så stort i alla fall, så vi håller uppvaktningen inom familjen även om det är en jämn födelsedag.

Och för exakt tio år sedan somnade min morfar in på mormors födelsedag, så vi har viss erfarenhet av att födelse och död sammanfaller i tid. När min bror gick bort betonade min mormor att vi ändå måste kunna fira pappas födelsedag den dagen, så att det inte bara blir en sorgens dag.

Själv kan jag känna att det på ett sätt var lite fint att min bror somnade in just på pappas dag. De hörde ihop, de två, och även om man inte väljer vilken dag man ska dö på, så tänker jag att nu hör de ihop för alltid. Vi kommer alltid att tänka extra mycket på min bror när vi firar pappas födelsedag, och minnas hur mycket de betydde för varandra. Kanske kan det med tiden kännas på ett liknande sätt för er, som ett tecken på att du och Alice är sammanknutna för alltid. (Hoppas att du förstår ungefär hur jag menar.)

Kram på dig / Tildas mamma

2009-10-12 @ 21:50:31
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Tildas mamma

Grattis på födelsedagen! Jag hoppas att du fått en fin dag, trots allt det tunga.

Jag tänker extra mycket på Alice, dig och din man nu i dagarna.

Kram, Tildas mamma

2009-10-15 @ 22:16:10
URL: http://tildasmamma.wordpress.com
Postat av: Lina

Tildas mamma: jag hoppas att jag kommer att kunna se på det så, det hade jag ju gjort om hon hade fötts nu och överlevt. Tack för den fina tanken!

2009-10-18 @ 13:44:41
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0