Mina senaste fynd

Läste en artikel i Aftonbladet idag om att Second Hand-försäljningen har ökat till jul i år. Så för finans-och klimatkriser med sig nåt gott i alla fall, att lite fler svenskar hoppar av köphetståget en stund. Eftersom jag själv är inbiten och entausiastisk loppis/kuriosabutik/antikmässor/second-hand klädbutiksbesökare sen...MÅNGA år (minst tio när det gäller kläder i samband med min gymnasieflytt till Uppsala och när det gäller prylar redan innan dess tack vara mina föräldrars intresse) tycker jag ju att det alltid finns tillfälle att köpa begagnat i den lokala butiken eller på nätet, men oavsett orsaken är det ju bra om folk upptäcker dessa skattgömmor. Äldre saker är ju dessutom ofta väldigt genomtänkt designade och tillverkade, så att de håller i många år.

Och det är spännande att gå på jakt bland klädställ och hyllor, speciellt när jag hittar sådant som jag samlar på!

Det blev besök på både Myrorna och Kupan med mamma när jag var hemma nu senast, och här är resultatet:


Tysk vas, som enligt min pappa Uppsala-Ekeby-entusiasten liknar sådant som producerats där. 25 spänn!


Liten kanna från Höganäs-servisen "Old Höganäs" i lergodsvarianten som jag samlar på, en av mina favoriter bland svensk design!  Jag äger redan tekanna, gräddsnipa, sockerskål, ett antal tekoppar och tefat + några udda delar i stengodset. Kostade också 25 kr :)


Två par örhängen, 10 kr.


Hellång 70-tals klänning med lite 40-talsstuk. Kostade 60 kr, har jag för mig. Fantastisk färg och massor med plats för en växande mage, hoppas bara att jag får anledning att använda den också ;) Ska släppa ner halsringningen lite så att den passar bättre ihop med empirskärningen under bysten, annars sitter den jättefint på (får fixa en bild på det senare).


Närbild på spetsen i midjan och de breda knytbanden. 50, 60 och 70-tals kläder samlar jag också på, liksom hattar och gamla smycken. Det är ju mycket roligare att ha på sig sådant som man är ensam om, speciellt på fest!

/L

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka fina fynd! Går ofta och gärna på loppis och antikhandlar där jag finner de finaste av skatter...Jag minns att jag länge drack ur några höga och gröna "Old Höganäs" té-muggar, som jag senare skänkte bort när jag tvingades välja mellan alla fynd som skulle få plats...



Den tyska vasen hade jag köpt bums!



Viva loppis!!!

2009-12-15 @ 21:59:40
Postat av: Johbur

Vem loppisentusiasten är kom inte med...!



Kram

Johbur

2009-12-15 @ 22:01:30
URL: http://johbur.blogspot.com
Postat av: Lina

Loppisentusiasten är jag själv :) Och min mor, far och i viss mån min man.

2009-12-16 @ 09:03:10
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0