Äpplen

När mina föräldrar var här för tre veckor sedan fick vi två papperskassar fulla med Transparente Blanche-äpplen från mitt och lillasysters träd, som står i trädgården bakom huset där vi växte upp.

Det är ett av mina favoritäpplen, men frukterna blir lätt kantstötta och dåliga i förtid, så därför har kassarna fått stå ute på balkongen där det är kallt. Och det fick den trevliga bi-effekten att Tösen luktat äpple ibland eftersom balkongen är hennes territorium i första hand.

Vad skulle jag då göra med alla dessa äpplen, och hade jag tagit mig vatten över huvudet när jag inte ville slänga dem så länge de inte blivit dåliga?

Jo, först blev det en hel plåt äppelkaka inför spelkvällen vi hade här förrförra helgen:


Recept här: Förutom att det tar tid att skiva och kärna ur frukten går den här kakan fort och lätt att göra, och blir jättegod!

Sen gjorde jag ett antal liter äppelsaft på enklast möjliga vis: äppelbitar får stå och dra i vatten i två dygn, sedan tillsätts socker och saften dricks på en gång eller fryses in i påsar. Det är nostalgi av stora mått eftersom min mamma alltid gjort sådan saft på hösten.

Vad mer? Äpplemos, någon? Vi har väl en sådär 3-4 liter eller så i frysen nu, plus två fulla burkar som den på fotot nedan. Supergott till pannkaka eller fläskkotlett, eftersom äpplena är så söta.

Det var också väldigt lätt, och beskrivning finns här:

Men efter allt det här, och trots att jag skickade med vännen M en hel shoppingkasse äpplen efter spelkvällen, och själv har ätit 3-4 äpplen om dagen, fanns det fortfarande äpplen kvar!

D tyckte de skulle slängas, men jag vägrade. Och så i förmiddags när jag cyklade hem från lektionen i digital dokumenthantering så slog det mig: torkade äppelringar!

Lite googlande gav rådet att torka i ugn på låg värme i flera timmar, vilket ju verkade ganska korkat med tanke på energiförbrukningen, men prova kan man ju alltid, tänkte jag. En *#¤%&/))/(¤%&!#!s massa skivande senare tog jag den här bilden på äpplen på väg in i ugnen:

Tyvärr blev jag lite för otålig och höjde värmen: första gången gick det bra, men andra gången brändes i princip hela satsen vid :( Äppelringar och 200 C är inte en bra kombination! Faaast, om man passar dem noga kanske det kan gå....

Så nu hänger det i stället äppelskivor på snöre i hela arbetsrummet:


/L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0