Den sköra tråden

Det gick en dokumentär på SVT för några dagar sedan, som följer tre familjer med för tidigt födda barn  under deras tid på neonatalcentrum i Lund. Vi småtittade lite på den då under sändningen; jag, D och (vår tillfälliga inneboende) vännen E. Det blev lite för jobbigt för mig och pappan, men vi har bestämt att se den på SVT Play i lugn och ro innan den försvinner den 16 feb. Det kan nog vara skönt att kunna trycka på paus när det blir för mycket.

Jag fick ju inte se vad det var som hände med Alice när de bar iväg med henne till ett annat rum för behandling, så det är en av orsakerna till att jag vill se programmet, för att få en liten aning om vad det var som hände då. En annan orsak är att ett av barnen i dokumentären är en överlevande tvilling, och eftersom vi ju vet att också våra Ärtor kan komma för tidigt, och vi riskerar att hamna i samma situation som lilla Linas (!) föräldrar (eller ännu värre) så känns det viktigt att få se och höra lite om för tidigt födda tvillingar. Och så är det så klart den där dragningskraften som alla berättelser om för tidigt födda barn har på mig, oavsett om de överlevt eller inte, den som jag skrivit om förut.


En sak som gjorde mig lite förbryllad när vi tittade var att E och jag kände igen en tjej i filmen som en före detta skolkamrat från Sätergläntan, men jag tyckte att hennes barn såg väldigt stort och friskt ut för att vara en nyfödd för tidigt anländ liten en. Det visade sig (vilket jag nog hade förstått om jag sett hela dokumentären i ett svep) att flickan inte var en av de för tidigt födda, utan att de var dotter och barnbarn till läkaren som filmarna följer. Mysteriet löst!

När jag pratade med min älskade mamma/Alices mormor i telefon senast kom "Den sköra tråden" på tal, eftersom hon hade sett den. Tror att det kan vara en bra sak för anhöriga att få en liten glimt av vad det är som pågår på en neonatal-avdelning på det här sättet, det är ju tack och lov en främmande värld för de flesta. Och av det lilla jag såg verkar det vara att bra program, som lyckas visa både det hemska och det fina.

/L

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad bra att du tipsade, jag ska se det! Jag har en tjejkompis från då jag väntade My som eventuellt skulle varit med sin son.



2010-01-21 @ 12:16:27
URL: http://socka.blogg.se/
Postat av: Linda M

Hej Lina!



Har nu läst genom din blogg som jag hittade via FB.

Du har blivit mamma till en liten prinsessa och jag vill gratulera dig och din man. Med tårar i ögonen beklagar jag sorgen och saknaden av att hon lämnade er för tidigt. Ibland är livet så orättvist. Att ni nu väntar tvillingar är underbart och jag önskar er all lycka och glädje i framtiden!



Hälsningar Linda Mannela



2010-01-21 @ 14:35:57
Postat av: Ida

Hej Lina!



Du vet väl att jag följer din blogg? Olle och jag håller tummarna för er och jag tänker ofta på er, Ärtorna och lilla Alice. Jag hade tänkt skriva att jag själv är en alldeles för tidigt född tvilling, och att allt ju gått så bra ändå men riktigt så enkelt är det ju inte. Men i alla fall - med så underbara föräldrar som du och D kan ärtorna inte få en bättre start i livet! Massor av kramar!

2010-01-21 @ 21:47:13
Postat av: Tildas mamma

Hej!

Såg just "Den sköra tråden" på SVTPlay. Den fångar livet just så som det är med svårt sjuka barn - helt plötsligt kan allt kastas omkull eller vändas till en bättring. Jag kände igen mig mycket i föräldrarnas hjälplösa väntan. Och tårar blev det, trots att jag försökte att stålsätta mig (ville inte låta dokumentären riva upp såren från dagarna på IVA igen).

Det var en bra dokumentär - en vacker blandning av livets ljusa och mörka stunder. Tack för tipset!

Kram, Tildas mamma

2010-01-24 @ 23:08:52
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0