Jättefina nyheter!

Kontroll i dag igen. Tappmätningen visade att ingenting dåligt har hänt sen sist: nästan 6 cm och helt stängd. Vi fick också ett tillväxtultraljud, så vi fick se hur mycket Mini har växt och att alt är bra med henne!

Ett sådant hade jag hoppats på men inte riktigt vågat fråga om i förväg, eftersom den här veckan har varit så jobbig med mycket oro. Igår låg jag på soffan och vågade knappt röra mig hela kvällen, och att plugga var det inte tal om eftersom jag inte kunde koncentrera mig på något annat än hur det kändes i kroppen: "var det där växtvärk eller något värre?", "har jag ont i magmusklerna eller är det tryck nedåt mot livmoderhalsen?", "var det inte lite länge sen Mini sparkade ordentligt nu?", "tänk om det börjar gå åt helvete nu", osv. Runt, runt, runt i huvudet.

Så det var riktigt skönt att få ett till positivt besked idag, och få se vår lilla älskling böka runt på skärmen och se hur fint hennes hjärta slår (det fick vi höra också).

Och så fick vi en överraskning, kan man väl kalla det. Tydligen har vi räknat fel på en dag ända sedan rutinultraljudet, så vi är framme vid samma dag som Alice föddes och dog redan idag (och alltså inte imorgon, som vi trodde). Dessutom sa doktorn att om det är ok med oss så behöver vi inte komma tillbaka för kontroll förrän om fem veckor (vi fick en tid om fyra) eftersom det ser så fint ut och det inte finns någon medicinsk anledning att tro att det skulle förändras. Vi får såklart fortfarande komma in om vi känner att vi behöver det, och det är fortfarande samma restriktioner som gäller och samma varningssignaler att hålla utkik efter, MEN ÄNDÅ!

När vi åkte hem satt jag faktiskt och bara var glad och njöt av att Mini är kvar i magen, precis som flera av er önskat att jag skulle få göra, och jag vågade tänka tanken att det kanske faktiskt kan gå bra den här gången. Det är långt kvar innan vi verkligen kan andas ut, men bara att kunna hoppas är ett framsteg för mig.

Det är alltså graviditetsvecka 23 + 6 dagar idag, och om inget händer i natt är jag mer gravid än jag någonsin varit när jag vaknar imorgon. Och det ska vi fira i helgen genom att köpa den första saken till Mini - en filt från Pytteliten som jag tänkte brodera figurer ur filmen Totoro på.

/L

Kommentarer
Postat av: mamma

Tack för goda nyheter,det var mycket roligt att höra! Kramar..

2012-01-03 @ 14:22:40
Postat av: Malin

Jippi jippi jippi! Har alltid en liten klump i magen när jag kikar in här, men Mini sköter ju sig lysande. (och Minis mamma också såklart!) Hoppas du får njuta av din graviditet lääänge till!

2012-01-03 @ 15:23:37
Postat av: Daniela

Underbara nyheter!



2012-01-03 @ 18:54:51
Postat av: Anna

Vad kul att höra! och bra att du fick slippa oron om så bara för en liten stund. En dag i taget och snart har 9 månader gått!

2012-01-03 @ 22:24:41
URL: http://annasviktiga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0