Inte roligt

Jag var och tog standardprover på MVC idag. Alla såg bra ut utom mitt järnvärde (vilket jag bara har gått och väntat på eftersom jag även när jag inte är gravid kan ha låga sådana ibland, och för att jag har haft det i mina andra graviditeter), och jag blev tullsagt att gå och köpa järntabletter.

Järntabletter gör att min matsmältning fullständigt ger upp alla försök att fungera normalt. Och som ni kanske minns kan det vara direkt skadligt för Mini om jag blir förstoppad, eftersom rörelser i tarmerna påverkar rörelser i livmodern.

Jag var inte på så jättebra humör när jag gick därifrån, trots att sköterskan som tog blodprovet var jätteduktig (sticket kändes knappt) och trevlig och medkännande och gav mig en massa bra tips på hur jag ska få i mig mer järn via maten.

Det har ju precis börjat bli bättre, och jag har gått några veckor utan att varken känna mig eller se ut som att jag är mycket längre gången är vad jag är för att magen är helt uppblåst. Och nu komer det att bli värre igen.

JAG VILL INTE ÄTA JÄRNTABLETTER! Det här var en sort som ska vara lättare för kroppen att ta upp, dels för att det är mindre mängd järn i varje tablett, dels för att den innehåller två olika sorters järn, och dels för att den också innehåller folsyra som hjälper kroppen med järnupptaget. Men jag tror ändå inte på det, och är rädd att det ska bli lika illa igen. Blä.

/L


Kommentarer
Postat av: Anna

Men vad jobbigt! Vad händer då om du inte äter järntabletterna, förutom att man blir trött och hängig? Måste du ta dem varje dag, eller räcker det kanske med varannan dag? Eller funkar det att kompensera risken för stopp i tarmen med att "överkonsumera" plommon? Fast det kanske får andra konsekvenser? Hoppas du hittar någon lösning som funkar för dig!

2011-10-03 @ 18:28:35
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: Lisa

Hej!

Testa de där rören med brustabletter med svartvinbärssmak och som är en blandning av C-vitamin och järn (de finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer). De ska inte räcka enligt MVC, men trots ett dåligt utgångsläge har de funkat för mig - och jag klarade magen Mycket bättre med dem! Det är värt att testa! Kanske kan du ta de varannan gång eller något sånt... Lycka till! //L

2011-10-04 @ 21:05:17
Postat av: Maja Pelve

Urk! Okul och jobbigt att börja med järntabletter. Hmm... har du testat Blutsaft? Det smakar rätt illa (tycker jag), men ska vara betydligt lättare för magen! Rekommenderar också en matsked krossade linfrön per dag - det hjälpte mig massor under och efter graviditeten!

2011-10-05 @ 01:35:16
Postat av: Lina Svarar

Tack så mycket för era tips!

Jag har provat tabletterna min BM tyckte jag skulle ta (Hemofer plus, med folsyra)i nån vecka nu, och det funkar faktiskt riktigt bra. Men nu har jag ju också alternativ att falla tillbaka på om det skulle ändras.

2011-10-13 @ 16:28:23
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0