Mina barn i cyberrymden

Idag var jag inne på Svenska kyrkan i Uppsalas hemsida och sökte i deras "sök gravsatt"- databas efter en väns mammas gravplats (som jag har försökt att hitta med hjälp av min väns beskrivning, men inte riktigt förstått exakt vart jag skulle leta (Uppsala Gamla kyrkogård är en stor gravplats). Mest för att kolla om det fungerade sökte jag också på Alice, Eskil och Maxs namn - och de finns där!

En sökning på vårt efternamn ger en lista där barnen finns med, och deras poster har klickbara länkar till en karta över kyrkogården. Där står också födelse-, döds- och gravsättningsdatum, hemförsamling (vilket blir lite konstigt eftersom barnen står på den församling som D och jag nu tillhör på papperet, fast de inte är födda här), och numret på gravplatsen och kvarteret den finns i. Dessutom står det vilket datum gravrätten för varje gravplats löper ut.

Det här tycker jag är ett bra exempel på hur digitala medier kan sprida information ur allmänna handlingar till många fler än om informationen bara finns på papper på ett tjänsterum eller i en arkivlokal. Och på hur mycket man kan åstadkomma med relativt enkla medel och kunskaper i programmering av websidor, sånt som vi lärde oss på våra två kurser i digital dokumenthantering.

Som vanligt gör det mig både lite glad och lite sorgsen att se barnens namn, eftersom de nästan bara förekommer i såna här offentliga sammanhang, men jag är glad att de syns över huvud taget.

Här har ni en länk till sökfunktionen.

Och nu ska jag ta och se om jag inte kan hitta några av barnen vars föräldrar jag träffat genom Spädbarnsfonden.

/L

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag var bara tvungen att kolla om mina döttrar fanns med. Och Emelie finns, men Elsie kan jag inte hitta. Det känns lite olustigt. Kan inte förstå varför mitt ena barn står med att hon ligger på minneslund men inte mitt andra? Gillar inte känslan av att hon inte finns registrerad. Jag vet att all information som skickades hem till oss om hennes nedsättning i minneslunden refererade till henne som "fostret" eller "barnet". Men jag trodde ändå att hon skulle skrivas med som nerlagd.

Konstig känsla att se sitt barns namn i en databas...



Kram

2011-06-15 @ 15:22:20
URL: http://emelie-elsie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0