Bilder från Köpenhamn

Det stod fina elefanter lite varstans, som en del i Elephant Parade 2011 (ett projekt för att samla in pengar till räddningsinsatser för den asisatiska elefanten). Den här heter Poetry och stod vid Vor Frue Plads.




Vid min andra svägerskas gamla skola (där hon doktorerade) hittade vi den här statyn:


Och den här:






På en annan gata dök det plötsligt ner en fin gul säl på en husvägg,


och jag hittade en riktigt häftig stödstolpe till ett räcke.



Och så tog jag en massa kort på Den Røde Plads.

Den ligger precis utanför huset där E och K bor, och ska bli en del av en stor park som heter Superkilen.
















Den Røde Plads är tänkt att bli en samlingsplats för marknad, kultur och sport, och övergår i det svarta området vid Mimers Plads som ska vara som ett "offentligt vardagsrum" eller en stor innergård med grillplatser, bord och bänkar där folk kan ha picknick eller spela backgammon eller schack. Den svarta platsen övergår i den Grønne Park,som också är tänkt för sport och picknick, med hockeyrink, basketplan, fotbollsplan och grönytor.

Varje plats ska också ha träd och växter från många andra delar av världen, och "gatumöbler" som kopierats från 57 länder. Cykelställen på bilden ovanför är t.ex från Finland, på Mimers Plads ska det finnas en marrockansk springbrunn, och några andra saker som ska byggas är ett utegym från Turkiet och gungor från Indonesien.

Jag tror det kan bli riktigt coolt. Det ska bli kul att se hur långt de kommit nästa gång vi kommer ner till Köpenhamn!

/L

Kommentarer
Postat av: Tildas mamma

Jag gillar statyn som står och slår en drill :-)

2011-07-28 @ 22:43:55
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0