Drömmar om Marrakesh

Eftersom det finns många matbutiker med arabiska namn i den stadsdel där E & K bor, tänkte jag att åtminstone en av dem borde sälja marrockanska/nordafrikanska bakverk, så som vår lokala grönsakshandel säljer baklava. Men tjii fick jag! Vi var inne i åtminstone fyra eller fem olika små butiker och två bagerier, och de hade många spännande varor, men inga marockanska mandelkakor eller annat som jag kände igen från vår semester.

Men så, när E och jag satt på bussen hem från middagen hos Ks pappa med fru, då såg vi det:

Um Hamza's Marrokanske Delikatesser.





Taginer i fönstret och bilder på det goda brödet vi fick till all mat i Marrakesh, och de där små bakverken som jag köpte av försäljarna med sina kärror när vi åt middag på utomhusrestaurangerna på Jema el-Fnaa!

Jippie! Vi hoppade av bussen, eftersom det ändå inte var så långt hem, och möttes av den här lappen:



"Helgen som inte blev av", var det ja....  Vi har bestämt att vi ska försöka gå dit allihop när D och jag hälsar på i höst (då två Köpenhams-bor har blivit tre) istället.

Men, trots detta lilla nederlag blev det en marrockansk prägel på min sista dag i Köpenhamn. K googlade sig nämligen fram till att det fanns en restaurang och ett fik med marrockanst tema nere i centrala stan, och vi fikade på Thé à la Menthe på Rådhusstræde 5b. De sålde också teglas, en del keramik och metallbrickor med utstansad dejor (till brickbord).







Inte så traditionellt marockanskt, mer bohem-aktigt. Påminde mig lite om Café des Espices vid vårt närmaste lilla torg Rahba Lakdima i Marrakesh, faktiskt (de flesta av deras kunder är turister).

Förutom den underbara röda färgen på väggarna som de traditionella husen där hade, på Thé à la menthe var det mer pistagegröna väggar och möbler. Men det var väldigt fint och mysigt där på Rådhusstræde, och gott mint-te hade de också!

Jag köpte mig till och med en marrockansk kaka, fast den var ganska menlös och lite torrare än jag misstänker att de ska vara. Vet inte alls vad de kallas, men det var en grov mandelmassa smaksatt med rosenvatten i en tunn deg.


Och fina lyktor hade de överallt - i fönstren, på hyllor på väggarna, på trappstegen till andra våningen, på gästtoaletten... Jag borde ha fotat dem allihop, men jag var upptagen med mitt fika och mitt goda sällskap. Några fastnade på bild, i alla fall:




Jag vill ha flera! :)

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0