Ett glas Marrakesh

Idag var vi på Frukt & Grönt, en av butikerna här i närheten som säljer färska grönsaker, frukt, kryddor och en hel del andra matvaror för både svensk och utländsk mat. Vi skulle köpa lite ingredienser till kyckling-taginen (en av Marockos nationalrätter) som vi har tänkt att försöka laga, och passade på att köpa lite grönsaker och stapelvaror som vi ändå skulle ha. Det är varken dyrare eller billigare där än på Willys och Ica, de har ett bra sortiment för oss som äter mycket vegetariskt, personalen är trevlig, och varorna är ordentligt prismärkta och skyltade. Och det är inte lika mycket folk där eftersom butiken är ganska liten, vilket också betyder att vi slipper se så många barnvagnar, vilket är trevligt att få vila från ibland. 

När jag plockade ner färsk koriander i korgen såg jag en skylt på lådan bredvid. Där stod: "mynta". Det luktade precis som den marrockanska (vilket tydligen är en egen sort, så den pepparmynta som vanligen säljs som mynta i Sverige är inte samma sak), och mina försök att göra te på den torkade som jag köpte med mig hem har inte gått så där lysande.

Men det här gick bra! Teet luktar och smakar precis som det ska, och även om jag var lite för entusiastisk när jag bryggde en halvliter istället för en liten kanna (det blev lite för mycket mint på för kort tid tyckte min mage, fast jag blev väldigt pigg också) så vet jag nu hur jag ska göra.

Koka upp 2,5 dl vatten, skölj kannan med det heta vattnet och häll tillbaka det i vattenkokaren.
Ta ett par kvistar mynta ur knippet och skölj av dem, plocka bort ev fula blad.


Mät upp ca en matsked gunpower-te. Det går bra även om ni inte har en lika snygg teburk från Lundgrens som jag har ;)



Lägg teblad och mynta i kannan, tillsätt ½ till 1 dl socker. Återigen: det går bra med vilken tekanna som helst, fast om ni har en Old Höganäs så är det lite extra fint. :)

Rör om och låt dra i minst 5 minuter.

Häll upp i ett litet glas, högt uppifrån så att strålen bildar skum på ytan av teet.

Klart att dricka!

/L


Kommentarer
Postat av: Sofia

MUMS :-) Men jag måste fråga hur blev kycklingen? Var in på länken och det lät väldigt gott... måste man nog testa!

2011-01-15 @ 09:23:09
Postat av: Lina Svarar

Vi har faktiskt inte provat kycklingen ännu, men jag lovar att berätta hur det blev. :)

2011-01-15 @ 14:40:16
URL: http://livetefteralice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0