Tagine - taginer?

En väldigt vanlig maträtt i Marrocko är tagine (stavas också tajine och uttalas ungefär så). Den tilllagas i ett speciellt kokkärl, som också heter tagine, och båda finns i många olika varianter.

Oglaserade är kanske de vanligaste, men det finns också många med dekor:

De kommer till bordet med locket på, och sedan används underdelen som fat. Bröd serveras till så att man kan suga upp alla de goda smakerna på botten. Vi åt tagine några gånger under resan. Första kvällen på Riaden hade vi beställt en med kyckling, inlagda citroner och gröna oliver (ett klassiskt recept). Då fick vi en större tagine som både jag och D åt från, men de gånger jag beställde det ute till lunch fick jag en mindre. Jag provade kyckling med grönsaker (pumpa, potatis och lök) på Ensemble Artisanal's café (den var sådär) och en med lamm på Chez Chegrouni (som var god). 

Lamm eller kycklingkött verkar vara det vanligaste, men det finns också tagine med fisk, kefta (kryddiga köttbullar på nöt och/eller lammfärs som får koka i tomatsås och med stekta ägg på toppen) eller grönsaker som bas. Det är väldigt ofta någon typ av torkad eller konserverad frukt i taginerätter, och saffran är en vanlig krydda.

Jag glömde helt bort att ta kort de gånger vi åt tagine, så bilderna ovan är lånade lite varstans ifrån på nätet. Inte köpte vi med någon mat-tagine hem heller, eftersom de är klumpiga att packa och för att de helst ska användas ovanpå glödande kol eller åtminstone på gasspis, och vi har vanlig elspis hemma.

Men, vi köpte kryddvarianter istället. Våra är ungefär 8-9 cm höga, men det fanns också mindre. De här mini-taginerna fanns (som allt annat) i mängder av färger, material, mönster och storlekar. De var färgglada eller ofärgade, hade matt eller blank yta, utskurna eller målade mönster, metalldekor... Det fanns också set med två, eller tre.


Så, som vanligt var det jättesvårt att välja, och det förklarar kanske varför det slutade med att jag valde ut två stycken som varken matchar varandra i storlek eller utseende.

Den här är från en keramiker på "Artisanalen" där vi också köpte två fina prydnadsfat och två skålar till mina föräldrar. Jag blev så föräldskad i färgkombinationen, och som ni kanske har märkt gillar jag olivgrön glasyr... :)


Den här köptes också på "Artisanalen" men i en butik som sålde lite mer vanlig keramik (sådan som också kunde köpas inne i soukerna). Den turkosa färgen och metalldekorationen är så himla fin!


Vissa små taginer har ett målat mönster även i botten, men inte våra. Däremot har de som ni ser en stjärnform i dekoren och det var väldigt vanligt både på keramik och kakel, och på gips och trädekorationer som vi såg på museerna och palatsen vi besökte. Jag har ingen aning om ifall det hänger ihop, men Marockos flagga är en röd stjärna på grön botten...

Än har vi inte använt dem till att ha kryddor i (på Riaden hade dem salt och peppar i dem), de står i en hylla. men de är fina där också, och ett typiskt minne från Marrakesh.

/L

Kommentarer
Postat av: Hanna-Kristine

Hej



För 1 år sen gick det att köpa tigner på IKEA, dock med metallbotten med teflon yta och keramik lock. Tar upp mycket plast i köket men det bli ju så gott.



Kram

2011-01-31 @ 17:08:27
URL: http://hannaleker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0