Mosaik

Vi tog över 400 foton i Marrakesh. Många av dem är från sevärdheterna vi besökte, dels därför att det på museerna som har varit privatplats (Bahiapalatset, Musée de Marrakesh och Dar Si Said), den numera nerlagda koranskolan (Ben Yusuf-madrasan) och de gamla gravarna (från den Sadiska dynastin, slutet av 1500-talet till början av 1700-talet) är tillåtet både att gå in även som icke-muslim, och för att det är tillåtet att fota (men inte videofilma) där.

I de många moskéerna, och i de sju helgongravarna som känns igen på sina gröna tak får bara muslimer gå in. Och det är visst en regel som fransmännen införde när de ockuperade Marocko. Trist, för jag ville verkligen se så mycket islamisk arkitektur som möjligt när vi nu var i ett muslimskt land, och de flesta kulturer brukar ju visa upp det allra bästa av sin konst och hantverk där de tillber sina gudar.

Men, det fanns mycket annat att vackert att se på även utan de religiösa byggnaderna, och något de hade gemensamt var mosaik.

Zellij-kakel, närmare bestämt. Vi såg en hantverkare som tillverkade små enkla plattor (mest för turister) med figurer på, och han hackade fram katter, kameler, palmer och välsignelser på arabiska ur en enfärgad platta.
De var fina (och jag var ganska frestad att köpa en med en ängel på, men det blev inte av) men det kakel vi såg på bland annat väggar, golv, trappor, fontäner, dörrposter och sittbänkar i hus (även på Ensamble Artisanal och vår Riad) var lite mer avancerade skapelser.

Lite ;)
Här har ni några ganska enkla exempel från (Riad) Quenza.

Det här var vårt sovrumsgolv.


Och det här badrummets.

Framför dörrar eller avdelningar i stora rum fanns ofta ett annat mönster, vi hade två sådana i vårt rum.
Vid  badrumsdörren:

Och vid dörren till rummet (som förresten heter Quarfa, det betyder kanel)

Ja, gången hade ju en annan mosaik än rummen också.... :) Jag bara älskar de där stjärnorna och de
där virvlarna mellan dem.

Det här är riadens dörrpost.



Ni har väl inte tröttnat än, hoppas jag? För det kommer mera, mer avancerade grejer :)

Det här är en fontän på "Artisenalen".

Och här en på Musée de Marrakech.




Det här är från Bahia, tror jag. Mosaik på golvet och på väggen, ovanför det utskuret gips, sedan målat trä, mera gips och så mer målat trä i taket. Den där minen jag har på bilden hade jag mest hela tiden när vi gick omkring i de här otroliga palatsen. Det var så överväldigande med alla färger och mönster, och fantastiskt vackert!


Och ont i nacken fick jag, eftersom jag stod så här:





Till och med när det var förfallet och inte hade blivit renoverat ännu var det vackert. Som här i en annan del av Bahia.


Och när det var renoverat, då var det riktigt tjusigt!




De här sista bilderna är från de Sadiska gravarna. Jag tror att varje ruta markerar en grav. Om det stämmer fanns där många, många barnagravar. Och det är ju ju inte så konstigt, för det är ju faktiskt bara i förra århundradet som barnadödligheten blivit så låg att den nästan är osynlig i vissa delar av världen. Hur hög den är i Marocko nu vet jag inte.





Titta på alla de här underbara färgerna! Och stjärnor igen. Jag funderar på att prova att brodera med inspiration från mosaiken vi såg, kan bli riktigt snyggt.



Det fanns gravar ute i trädgården också, där låg tjänarna enligt guideboken.


De vaktades av några av Marrakechs alla halvvilda, hemlösa katter.

Dem ska jag skriva mer om någon annan gång. Nu ska jag sova.

/L






Kommentarer
Postat av: Sofia

W. O. W.!!! Man börjar ju bara sådär rent spontant undra hur lång tid det tog att göra allt det där!!

2011-01-20 @ 23:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0