Dag 09 - Min tro/övertygelse

VARNING! Det här inlägget kan upplevas som väldigt pessimistiskt, och jag vill inte ta ifrån någon annan (speciellt inte andra föräldrar i min situation) deras tro om den är till tröst. Läs alltså inte detta om du tycker att det är jobbigt att jag ifrågasätter tron på återföreningar efter döden.



Nå.
Det här har jag tänkt väldigt mycket sedan Alice dog, och svaret är väl att jag inte har någon.
Alla de förklaringar om döden och vad som händer efteråt, eventuell återuppståndelse/återfödelse eller livet efter detta som jag har läst, får mig bara att tro ännu mindre.

För hur skulle det gå till? Om Alice, Eskil och Max väntar på mig och sin far någonstans på ett annat plan så lider de ju. De kunde ju inte ens andas själva när de dog, än mindre äta, gå eller prata. Och om de kommer tillbaka efter "den yttersta domen"  - samma sak. Teologerna har debatterat den här frågan i hundratals år utan att hitta svar, en tanke är att när någon kommer till "himlen" så får man tillbaka den kropp man hade när man var som friskast och lyckligast. Det funkar ju om jag tänker mig gamla och sjuka vuxna, men barnen då (för jag VÄGRAR fullständigt att acceptera den idiotiska idén att barn skulle kunna hamna i "helvetet" bara för att de inte är döpta)? Skulle mina åldras tills de blir småbarn istället för spädbarn? Då kan de ju leka med de andra barnen och deras vuxna släktingar kan ta hand om dem, så som många har beskrivit "himlen" för våra små. Men då är de ju inte min Alice, min Eskil och min Max längre. Förutsatt att jag kom till samma ställe när jag dog, så skulle jag kanske inte ens känna igen dem, och tvärtom. Om jag inte ser ut som jag gjorde när de levde, och inte de heller, vad händer då?

Det är det här som är problemet. Jag varken kan eller vill släppa mitt logiska tänkande, och inte ens när jag försöker hitta lösningar på alla de hål som finns i de religiösa ideerna om döden och eftervärlden så håller de. Min hjärna fungerar inte på det sättet att jag kan acceptera fina ideer som inte är logiska, hur mycket jag än skulle vilja bli tröstad av dem.

Jag trodde på reinkarnation ganska länge. Varje gång jag snabbt fick en riktigt bra kontakt med en ny människa tänkte jag att vi kanske hade kännt varandra i ett annat liv. Det finns en fantasy-serie som har det här som grund-idé: "Deverry"-böckerna av Katharine Kerr. Hon har byggt upp en hel värld och ett magiskt system runt
tanken att vi får nya kroppar och lever nya liv när vi dör, och hur de ser ut beror på vilka vi var och vad vi gjorde i det föregående. Onda handlingar måste sonas, goda belönas. Och jag älskar verkligen den tanken, att det finns någon sorts kosmisk rättvisa som alltid vinner.

Fast det kan jag ju inte heller tro på längre. För då måste jag acceptera att barnen förtjänade att dö, eller att jag och/eller D förtjänade att de dog för att vi gjort något fruktansvärt i våra respektive förra liv. Och det kan jag ju inte. Barnen hade blivit bra människor. D och jag är bra människor.

Och då är jag tillbara på ruta ett igen. Jag önskar att jag kunde tro att jag en gång fick träffa barnen igen, och andra älskade släktingar och vänner när den dagen kommer och jag själv dör. Men det gör jag inte. Döden är slutet. Medvetandet slocknar, allt blir svart. De som dött före oss lever bara kvar i våra minnen och känslor, och i de saker och platser som får oss att tänka på dem. De finns kvar så länge vi tänker på dem och pratar om dem.

Den enda tanke jag har hört som tröstar mig lite är en som Eva Dahlgren pratade om i sitt sommarprogram förra året. Den gick ut på att antalet atomer i universum är konstant, och att allt som dör alltså uppgår i allt som lever. Det kan jag gå med på. På så vis finns barnen alltid med mig, eftersom jag och allting runtomkring mig är gjort av atomer. Därför spelar det ingen roll om jag väljer att se det som att de är närmast mig när jag är här hemma, eller på kyrkogården, eller på sjukhuset i Kalmar. Eller någon helt annanstans.

De är överallt och ingenstans samtidigt.

/L


Kommentarer
Postat av: Marie B

Fint skrivet! jag fårstår verkligen din tomhet om en på ett annat plan då jag inte fölorat något barn. Jag kände samma sak när jag insåg att alla förklaringar på ett liv efter detta saknar trovärdighet. Men som sakt atomer och energi är oförstörbara de bara byter form och sprids ut!

2011-01-21 @ 13:17:22
Postat av: zara

Jag förstår precis hur du tänker och känner, jag funderar nämligen exakt lika..

Det kan ibland kännas tröstlöst, och jag önskade att jag kunde tro, men jag är också för logisk för det.



Jag kan ibland tycka att religioner mer verkar handla om att "styra" och "skrämma", lite dåtida polis, hur man ska uppföra sig och bete sig, annars straffas man, och om man inte är rädd för döden, ska man veta att man hamnar i helvetet och plågas där ist osv. Och om du är snäll och beter dig, då hamnar du på ett bra ställe där du får återförenas med människor du saknar och älskar, alltså dom som betyder mest för en...Om det var så, skulle jag inte missköta mig en enda gång till, men jag är väl redan körd, jag som älskat en person och skaffat barn före giftermål, fy skäms på mig! ;)

2011-01-21 @ 13:57:01
URL: http://www.letsfaceit.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

Jag tror på fakta och vetenskap och därmed det sista du beskriver. Men jag tänker direkt på The Lion King, circle of life. Ingenting försvinner allting finns kvar. Minns att vi i vår biologibok hade en bild av en panda och som rubrik stod det något om att alla är vi stjärnstoft eller dyl. det syftade till big bang och att vi alla är uppbyggda av liknande byggstenar. Trösterikt att tänka just att ingenting försvinner utan att allting lever faktiskt vidare, men i nya former. Dessutom lever Alice, Eskil och Max i högsta grad vidare i mnniskors medvetande just tack vare den här bloggen. KRAM /S

2011-01-21 @ 16:32:30
Postat av: Tonci

Vad fint och ärligt du skriver här. Jag håller med dig helt, och jag har också svårt att tro på "fina ideer som inte är logiska", precis som du skriver. Jag önskar att kunna tro på Gud eller något annat "ologiskt" för att dämpa min smärta, men jag kan inte. Om något inte är bevisat vetenskapligt, har jag svårt att tro på det.

Jag tänker som du att efter döden finns inget. Man dör är man inte kvar bara i minnet. Därför är jag alltid så tveksam med orden änglabarn, änglaföräldrar. Trots att jag använder de här orden, tror jag inte på det att det finns änglar. Jag har svårt att tro på att vår son har blivit en ängel och att han är någonstans och ser oss ...osv. Han finns inte. Han dog. Han fick inte ens leva utanför min mage, han fick inte ens se mig. Han lever kvar i våra hjärtan, och vår kärlek mot honom är evig, men det är allt.



2011-01-21 @ 16:34:15
URL: http://vivillockshabarn.blogspot.com/
Postat av: Annica

Jag kan inte annat än att hålla med..

Efter döden finns inget..



Jag tänker på det Tonci skriver,om änglabarn och änglarföräldrar..

Jag använder uttrycket änglar väldigt mycket..

Men jag tror egentligen inte att det finns änglar men jag måste på något sätt tro på det..

den delen av mig som lever med sorgen måste ha änglar i sitt liv..

den delen av mig som mår bra vet att det inte är så,döden är döden och döden är slutet..



Tack för att du skriver så ärligt..



Kramar

2011-01-22 @ 21:58:53
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0