Stökigt på både in- och utsidan

Vi har haft en tapetserare här i tre dagar. När vi flyttade in tyckte nämligen bostadsbolaget att de förra hyresgästerna hade slitit så mycket på väggarna att det var nödvändigt att tapetsera om i vårt sovrum, arbetsrummet och vardagsrummet. Att välja ut nya tapeter ur det (ganska tråkiga) utbud som Uppsalahem har i sin katalog tog ganska lång tid. Dels är det så svårt att se på en liten bit tapet hur ett helt rum skulle se ut, och dels har vi prioriterat andra saker sedan vi flyttade in (som skolan, jobbsökeri, begravning och resan till Marrakesh).

Men när vi nu äntligen tog tag i saken blev det så här:
Sovrummet fick den mörkaste grå tapeten i sortimentet. I Kalmar var väggarna i sovrummet mörkt grå och det var väldigt fint, så jag ville gärna återskapa dem så gott det gick.


Arbetsrummet fick en ljust sandfärgad tapet med ljusare mönster som D valde ut, och trots att jag saknar den mörkbruna medaljongtapeten som var fondtapet på ena väggen där förut (men inte de andra kaffelatte-färgade tapeterna!) så gillar jag det. Det blev mycket ljusare i hela rummet nu, och den fina medaljontapeten sitter kvar i hallen, så jag kan ändå se den varje dag.




Vardagsrummet fick väldigt ljusa tapeter, med svaga silverfärgade ränder (som bara syns när ljus faller direkt på dem). Det var ljust där redan innan (både på väggarna och eftersom vi har fönstren ut mot den inglasade balkongen), och det är fint mot det träfärgade golvet, våra svarta möbler och allt det gröna från krukväxterna i fönstret. Tyvärr har jag bara små och ganska dåliga bilder på tapeterna att visa än så länge, för kamerans batterier behöver laddas.

Eftersom D har skadat ett revben på träningen (han har börjat med Brasiliansk Ju-Jutsu) och inte kan bära så mycket, och vi var tvugna att stänga in Tösen i ett av de rummen som inte tapetserades, så blev det ganska stressigt och jobbigt fram till att målaren gjort klar det sista och gick hem. Alla prylar har packats ner i lådor och möblerna flyttats mellan rummen, det var ett riktigt slitgöra. Någon av oss har också fått gå upp klockan sju och stänga in katten i ett annat rum så att hon inte skulle råka smita ut i trapphuset eller få färg över sig, och det har hon så klart inte gillat alls. Bara känslan av att det är en främmande person i lägneheten kan vara jobbigt, och lägg till det en skrikande katt, dålig nattsömn av att sova i "fel" sovrum utan mörkläggningsgardin och att jag hade mycket att göra i skolan förra veckan. Det är också något med att ha alla våra saker i lådor som gör mig stressad och orolig, fast jag vet att det är tillfälligt. Det känns som att vi är på väg att flytta igen, och jag är så trött på att slita upp hela mitt liv och börja om igen. Fast, det är ju det som flytten hit till Uppsala betyder, att vi inte ska flytta mer (i alla fall inte på flera år, och då inom stan eller inte så värst långt utanför).

Så nu när det är över känns det på det hela taget bättre. Det är mycket kvar att packa upp, men idag placerade vi nog ut de sista möblerna och vi har börjat fundera på vad vi ska sätta upp på vilka väggar.

Jag tror att det blir bra när det blir klart.

/L












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0