Dag 11 - Mina syskon

Förrförra helgen var min syster här och hälsade på. Eftersom hon kom från Oslo var hon inte framme förrän efter elva, och vi var trötta allihop, så mycket mer än "Hej, vad härligt att se dig! Här ska du sova, där är kylskåpet och köksskåpen om du vill äta något innan du lägger dig" blev det inte när D och jag tagit bussen ner på stan för att hämta henne.

På lördagen tog vi sovmorgon, och efter frukost gick M och jag på en liten matshopping-tur i grannskapet. Vi var på grönsakshandeln där jag köper min mynta på jakt efter färska kryddor, bröd och gröna oliver till taginen som har börjat bli min och Ds paradrätt när vi har besök. Syster och jag köpte också en halvflaska vin på Systemet (eftersom D inte dricker alkohol dricker jag i princip bara vin när vi äter ute eller har gäster, så det är vardagslyx för mig), och jag är imponerad av att han som hjälpte oss lyckades föreslå något som passade in på alla våra krav: det skulle vara en halvflaska, helst rött (eftersom jag inte är så förtjust i vitt) och den skulle gå bra ihop med en kycklingrätt  som innehåller en massa olika smaker, bl.a. lök, oliver, konserverade citroner och färsk koriander. Det blev ett italienskt vin som heter "Villa Puccini", och även om det var mindre sött än de chilenska rödviner jag tycker bäst om, så var det riktigt gott.

Sen var vi på Willys och ICA en sväng innan vi gick hem, för att M skulle kunna köpa på sig en massa matvaror som hon inte kan få tag på eller som är för dyra i Oslo (tex kaffe och laktosfria mejerivaror. Hon hade hela sin stora resväska full med mat på hemvägen), och sen hämtade vi D och tog bussen ner på stan.

Ett litet tips: om ni vill äta lunch på ett café i Uppsala en lördag, se till att börja tidigt! Det var fullt på de fyra-fem första ställena vi gick in på. Så istället för något av de från min gymnasietid klassiska fiken blev det matiga mackor från Cafe 018 på St. Olofsgatan. Jag var nöjd med min salami/brie-macka och halvliterstora kopp med te
(rabarber-grädd tror jag att det var), de andra två lite mindre nöjda med sina kycklingcurry-röra (M dessutom med sitt kaffe, hon fick fel sort). Vi pratade om allt möjligt, men ganska mycket om vad hon och hennes sambo D (jag borde verkligen börja hitta på andra namn åt folk än bara deras initialer, det börjar bli många som har samma) vill göra när de flyttar hem till Sverige igen. Han vill driva en restaurang, medan hon lutar mer åt cafébranschen. 

På kvällen tittade vi på första delfinalen i Melodifestivalen och föråt oss på lösgodiset som syster hade köpt, och så spelade vi Dr Mario, Super Mario Bros 2 och 3 på vår kära gamla NES. 

Det var så härligt att bara göra vanliga saker ihop, och att umgås bara hon och vi som vuxna människor. Det har vi egentligen aldrig gjort förut, varje gång vi träffats har våra föräldrar också varit med. Och det är så klart inget
som är dåligt, men det är ju så lätt att vi allihop faller in i våra gamla roller som föräldrar, barn och syskon. Det är som att jag har fått en ny kompis, som jag kan prata med mina bekymmer om och som delar sina med mig.
Vi (och alla runt omkring oss) har alltid upplevt oss själva som väldigt olika, både till utseendet, temperament och intressen. Men nu när vi vuxit upp har vi kommit på att vi har en hel del gemensamt också, förutom det att vi växte upp tillsammans. Hon är en väldigt fin människa, generös, kärleksfull, smart och rolig.
Jag längtar tills hon flyttar tillbaka till Sverige igen!


Jag älskar dig M!

/L

Kommentarer
Postat av: Maria

Du är också en väldigt fin människa och jag älskar dig med :) Jag längtar också tills vi flyttar till Sverige så att vi kan umgås mer! Puss o kram

2011-02-18 @ 16:41:09
Postat av: Petra

Gullefjunisar, ni är så goa boda två ;-) Kram

2011-02-21 @ 23:10:56
URL: http://pel.blogg.se/
Postat av: Tildas mamma

:-) Det verkar härligt att ha en syster. Lyllo dig!

Kram, Tildas mamma

2011-03-02 @ 21:32:51
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0