Semesterfynd

Jag var på två loppisar och ett antikvariat under semestern, och köpte så mycket saker att de inte fick plats i väskan. Men det var lätt fixat: jag knatade helt enkelt upp till svärfar innan jag skulle på tåget från Falköping och lämnade en kasse med de av mina fynd som jag inte fick plats med. Vi hade nämligen redan varit där och rensat ut på vinden, D och jag, så i vardagsrummet stod det en trave lådor med saker som svärfar ska ta med sig när han kommer upp till oss och hälsar på. 

Först var jag på Röda Korsets Kupan i Falköping (jag hade tänkt gå till Pingstkyrkans stora loppis som vi ofta gick till när vi bodde i stan för några år sedan, men det huset visade sig vara rivet, och loppisen flyttat och ändrat öppettider). De hade halva priser på allting! :)

Det blev en bobbin med tvåtrådigt, ganska hårt spunnet yllegarn,


ett par gukldfärgade skor,


en hel hög med broderigarner,


en teburk,


ett par örhängen,


och en top.

På fredagen åkte svärmor och jag till Tidaholm på loppisen Återbruket. Det var kräftfiskedag och fullt med folk i centrum. Tidaholm är en väldigt vacker liten stad med massor av fina trähus, väl värt ett besök om ni ändå har vägarna förbi.

Återbruket hade inte rea, men väldigt vettiga priser.

Två små pins med motiv från den underbara filmen "Nightmare before Christmas".


En bok om de tidiga dinousarieforskarna, och en om Jane Goodalls arbete med schimpanser. När vi var på Furuvik hade de en hel del information om räddningsprojekt för schimpanser och andra apor (bland annat kampen mot tjuvjakten för bushmeat och handeln med föräldralösa ungar som lever hemska liv på diverse turistorter där de kedjas fast och fotograferas av korkade turister) och då stod det naturligtvis om Goodall. Känns som en sån där bok som bör läsas.


Tre nystan mattrasor som ska bli kantband och andra detaljer på kläder och hantverk.


Ett linne (som jag sprättat bort volangerna på), en klänning (den ska jag ta in lite i sidorna och mitt bak), och en jacka från Only som satt perfekt.


Två filtar/mattor för 15 kr styck. Handvävda i gåsöga med vitt och gult ylle. De får nog bli en filt efter att jag sytt ihop dem, för jag tror att de är för löst vävda för att användas som matta och utsättas för kissens klor.

På hemvägen från Tidaholm traskade vi in på det lilla antikvariatet i byn där svärmor bor: Antikvariat Farendal.
Jag hade bett D titta på vilken del av den nya översättningen av Lord of the Rings som vi hade (eftersom jag bara kunde komma ihåg att jag hade en, men inte vilken), så jag kunde ju inte motså att köpa del tre. Lian Hearns senaste bok i Sagan om Klanen Otori hängde med av bara farten, fast jag inte ens läst den förra.

Dagen efter var vi in på Farendal igen (och hade min svägeska E med oss), och tänka sig: jag hittade fler böcker! :)


Jag tror, att vi behöver köpa en bokhylla till snart...

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0