Vårens växtlighet

Nu känns det verkligen som att det är vår både inne och ute. Det två centimeter tjocka gruslagret på vägarna håller på att tvättas och sopas bort, vid vårt närmaste Lidl växter det tussilago, och vi har äntligen kommit igång med sådden som förhoppningsvis både ska göra balkongen lite mysigare att vistas på i sommar, och ge oss lite grönsaker och örter till matlagningen.

Först bara måste jag visa det här:

Japp, det där är en grodd som växer upp ur vårt handfat! Hur den kommit dit har jag ingen aning om, och vad den säger om våra och den tidigare hyresgästens städvanor vill jag helst inte tänka på. Vi tog ju över lägenheten i mer eller mindre ostädat skick och har bott här i sju månader - hur länge hade handfatet fått vara ostädat för att den där svarta sörjan skulle bildas?! Nu har vi i alla fall hällt kokande vatten genom öppningen, och jag har städat hela handfatet mer nogrannt än vanligt. Och jag lär ju inte fuska under handfatet i fortsättningen.....

D tog upp grodden för att se hur lång den var, och jag kunde ju inte låta bli att fota den, eftersom jag faktiskt ändå tyckte att den var ganska fin.


Vi har haft oväntad växtlighet i ett annat hörn av lägenheten också, fast av det trevligare slaget.

Häromdagen hade en av våra gröna krukväxter helt plötsligt blommat. Jag har sett den här sorten få skott förut, men inte de här vackra orkideeliknande blommorna. Det fick mig att tänka på att de flesta av våra vanliga krukväxter ju faktiskt är ganska exotiska, det är ju därför vi odlar dem inomhus i kruka. Det är ju egentligen rätt så häftigt att jag kan ha växter från andra sidan jordklotet i mitt vardagsrum.


Så här ser växten ut nu när blomman vissnat och skottet växt till sig. Och Tösen, när hon ligger på sin hylla på balkongen och slöar i vårvärmen.


I köket har calamondinen vi fick av E & E när vi gifte oss för snart tre år sedan blommat och fått frukt.  Tyvärr är den här sortens citrus alldeles för bitter för att äta, men den är vacker, och blommorna luktar himmelskt! Plus att jag är lite stolt över att den fortfarande klarar sig så pass bra hemma hos oss fastän den ska vara ganska krävande.


Smörgåskrassen är också på väg upp, och i växthuset och amplarna på balkongen börjar det gro. Vi har satt aubergin, små gula squash, två sorters chili, tomater, ruccola, plocksallat, spenat, rosmarin, basilika, lavender, gräslök och temynta. Jag hoppas på att den sista ska visa sig vara av samma sort som jag använder till mitt marockanska mint-te, men om inte har den i alla fall vackra blommor.

Vi behöver verkligen lite mer mattor och möbler på balkongen för att göra den mysig och användbar för både katt och människor! Första ska vi bara köpa ett kattnät, så att Tösen inte riskerar att ramla ut genom skjutfönstren.

/L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0