Café Argana - det känns mer verkligt när du har varit där

Igår kväll gick jag in på Aftonbladet så där som jag brukar göra några gånger om dan - bara för att kolla vad som har hänt sen senast.

Där möttes jag av den här bilden med rubrik:

14 döda vid explosion på turistcafé i Marocko


Nu i morse kom det uppgifter om att två av de 20-talet skadade har dött, så dödssiffran är uppe i 16 personer. Det finns både marrockaner och turister bland de döda.

Cafe Argana är ett känt matställe vid torget Jemaa el Fna i Medinan i Marrakesh. Det rekommenderas av Lonley Planet och är populärt bland både turister och lokalbor, dess översta terass är så högt över alla andra byggnader att man kan se stora delar av torget därifrån. D och jag var där några gånger under vår semester. Vi satt på den översta terassen, den som på bilden ser relativt oskadad ut (förutom att fönsterglaset är borta).



Så här brukade det se ut: (De fyra nedersta fotona är våra, de övriga har jag lånat lite här och var. Många verkar komma from Times.)







Insidan av terassen vi satt på. Det var så lugnt och skönt och vackert däruppe, vi drack te (jag) och milkshake (D) och tittade ner på kommersen, juicevagnarna, vattenförsäljarna och turisterna. Vi tog en hel del kort, och vi spelade in kvällens bönerop från mosken när vi satt däruppe.


Arganas framsida, bottenvåningen.


Översta terassen ut mot gatan.


En av bilderna vi tog på folkvimlet nere på torget.


Och nu ser det ut så här!
















Det är så tragiskt - för de som dog och deras efterlevande, för Marrakesh och Marockos turistnäring (vi rika västerlänningar försörjer många marockaner på våra semesterresor), och för att det helt enkelt är så jävla hemskt att folk överhuvudtaget kan få för sig att spränga andra människor i småbitar.

/L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0