Några av anledningarna till att jag inte passar in i (och inte vill vara en del av) SDs världsbild.

Som så många andra är jag beskiven och ledsen över årets valresultat, över att vi har ett uttalat främlingsfientligt parti på högsta politiska nivå i vårt land. Därmed inte sagt att jag kommer att ställa mig ute på gator och torg och kräva att de ska köras ut ur riksdagen, för de är folkvalda dit och kan bara röstas bort igen vid nästa val. Jag tror att det är viktigt att vi minns det när känslorna svallar, att vi nu mer än någonsin måste värna om våra demokratiska rättigheter, och att även Sverigedemokraterna och deras väljare har rätt till dem.

När jag satt här hemma och kände mig som mest upprörd och uppgiven började jag skriva följande text. Mitt anti-Sverigedemokraterna-manifest, kan man kanske kalla det.

 

"Några av anledningarna till att jag inte passar in (och inte vill vara en del av) SDs världsbild".

De menar att de har rätt att tala om för mig vad som platsar och inte platsar i MITT kulturarv.

Som blivande kulturarvsarbetare, och med en akademisk bakgrund som etnolog, där frågor om etnicitet, kön, religion och andra av mänsklig kultur skapade kategorier ständigt diskuteras och analyseras, gör det mig rent ut sagt förbannad att dåligt pålästa hobbypolitiker vill plocka vissa delar av min historia och min kultur.

Jag tycker att Andre Serranos foton är lika intressant och viktig konst som Zorn (även om den gode Anders syn på manligt och kvinnligt både i konsten och privatlivet lämnade mycket att önska), för att ta ett av deras egna exempel. Anna Odells konst är för mig lika viktig för att den provocerar och ställer viktiga frågor, som Jenny Nyströms är för att den visar idylliska scener med små blonda barn eller tomtar i vintriga allmogemiljöer. Jag är född och uppväxt i Dalarna, från en släkt av småbönder. Jag har tillbringat somrar på familjens fäbod, firar midsommar iklädd Särnadräkt (när jag kommer i den) och är lika uppvuxen med Astrid Lindgrens böcker som alla andra ”helsvenska” barn. Jag är alltså en produkt av, och en representatnt för, allt det där som SD kallar ”riktig svensk kultur”. Det där som de anser måste skyddas från utländsk påverkan för att inte försvinna. Och jag är stolt över det där ”traditionellt” svenska (tittar man tillräckligt noga finns det naturligtvis ingenting som är fullständigt svenskt i den svenska kulturen eftersom vi alltid har haft invandring och själva alla är invandrare någonstans, om så bara från de andra nordiska länderna. Ja, utom samerna då, som ju var här först. Det hindrar iofs inte SD från att kalla dem en "icke-svensk folkgrupp"), men jag hävdar min rätt att inkludera så mycket mer i min svenska kultur, och i det kulturarv som jag anser är värt att främja och bevara.

 

De vill inte bara förbjuda islam, de vill upphäva min grundlagsstadgade rätt till religionsfrihet.SD anser sig nämligen vara ett parti med kristen grund (hur goda kristna de är i sin främlingsfientlighet kan man ju naturligtvis argumentera emot i all oändlighet, men det är en annan fråga), och som en konsekvens av detta vill man återinföra statskyrkan och öka kristendomens inflytande i samhället, bland annat genom att Svenska Kyrkan skall missionera inom landet. De vill alltså tvinga sådana icke-troende som jag att vara kristna.

 

De för en sexistisk politik. Och då menar jag inte bara att de är emot homosexualitet (förmodligen också bisexualitet, transsexualitet och alla andra sexualiteter, könsuttryck och familjeformer som inte är heterosexuella), vilket i sig är emot de mänskliga rättigheterna och oförenligt med en modern demokrati, utan också att de diskriminerar kvinnor. De vill uppmuntra kvinnor, men inte män, att stanna hemma med sina barn (fast de uttrycker det så klart som att föräldrarna själva ska få välja), genom att till exempel ta bort de lagstadgade pappadagarna. Att detta får som följd att färre kvinnor kan göra karriär, och att ännu fler män missar stora delar av sina barns uppväxt, behöver jag väl förhoppningsvis inte förklara närmare.


De ger sig själva rätten att bestämma hur min familj ska se ut, trots att den rent formellt ingår i den grupp ”helsvenska” heterosexuella familjer som de påstår sig värna om. SD är nämligen emot utlandsadoptioner. De vill slopa det (iofs otillräckliga) ekonomiska stödet som nu betalad ut i efterhand av staten till familjer som adopterar utomlands. Vilket alltså innebär att de vill döma vad de skulle kalla helsvenska familjer till barnlöshet. Eller menar de att vi som har svårt att få levande barn gärna får adoptera, bara vi gör det inom landet? Varför säger de i sådana fall inget om att se över lagstiftningen för detta, och vill underlätta för att få ut barn ur fosterhemsystemet och bort från skadliga hemförhållanden? Hmmm…är det bara jag som får obehagliga vibbar av socialdarwinism och eugenik här? Jag har läst och hört flera företrädare för SD (ofta själva med rötterna i tex Ryssland eller andra europeiska länder) säga att det inte finns någon motsättning mellan att vara invandrare och att vara svensk (läs: du får vara invandrare, bara du inte är muslim, och på villkor att du assimilerar dig så mycket att ingen tänker på att du har dina rötter i ett annat land), menar de då att adoptivbarn från andra länder inte kan bli ”tillräckligt” svenska? Men, Jimmie Åkesson har ju sagt att han tycker att Jackie Arklöv är svensk (men att Zlatan Ibrahimovich inte är det, med hänvisning till hans osvenska attityd), och han är ju adopterad från Liberia. Hur går detta ihop?


De är emot abort.Eller mer bestämt, de är emot abort efter 12:e veckan (observera att det är 18 veckor som är dagens gräns) ”om inte synnerliga själv föreligger”. Exakt vad innebär synnerliga skäl ? Våldtäkt ? Incest ? Missbildningar ? Ärftliga sjukdomar ? Risk för moderns liv ? Risk för barnets liv ? Och när vi ändå diskuterar deras luddiga formuleringar, är de bara emot aborter som initieras på kvinnans villkor, eller vad räknar de som abort ? Är spontana aborter (till exempel de som sker eftersom läkare vägrar att ge värkstoppande mediciner innan vecka 21, eller som i mitt fall, medicinskt startar förlossning vid infektioner hos modern) också fel ? Hur är det med dagen efter piller ? Och varför dra gränsen vid just 12 veckor ? Vilken medicinsk expertis stödjer de denna politik på ? Men den stora frågan är: kommer de verkligen att stanna där, eller kommer de så småningom att vilja förbjuda alla aborter, oavsett orsak ? Oavsett om detta skulle ske genom lagstiftning, eller som de lite luddigt uttrycker det, genom "utbildning" och "stöd till unga mödrar", så vill de i slutändan att svenska kvinnor inte ska få genomgå aborter. Observera att jag skriver genomgå där, förresten. Jag tvivlar på att någon kan ta en abort på annat än största allvar, och en sen abort kan inte annat än vara traumatisk för varje kvinna som genomgår den.

Slutligen – deras namn i sig är ett stort skämt, eller ska man kanske snarare kalla det falsk marknadsföring? Sverigedemokraterna. SverigeDEMOKRATERNA. Ett parti som skiljer ut vissa grupper av befolkningen (läs: muslimer ) och menar att dessa inte är, och aldrig kan bli, ”riktiga svenskar”. I en modern demokrati har alla invånare, även de som inte är medborgare, men speciellt de som innehar medborgarskap, lika stort värde och samma friheter, rättigheter och skyldigheter. Det är själva grundbulten i demokrati som vi har idag. Alltså kan Sverigedemokraterna inte vara demokratiska. Eller, tja, om de med demokrati menar just den ursprungliga grekiska betydelsen, där medborgerliga fri- och rättigheter endast gällde fria (i motsatsen till slavar), vuxna män, så är de ju i högsta grad demokratiska, speciellt om man tittar på deras familjepolitik. Fast det blir ju också svårt, eftersom majoriteten av SDs manliga politiker och anhängare (antar jag) inte är från Grekland. Och i antikens Grekland var för övrigt medborgarnas fruar och döttrar bara marginellt mer fria än sina slavar.

Och det är egentligen den största och viktigaste anledningen till att varken jag, du, eller någon annan någonsin borde rösta på SD. De är inte ett demokratiskt parti. De utnyttjar det moderna demokratiska systemet till att föra fram åsikter som är anti-demokratiska, och det faktum att de har rätt att göra det innebär inte att de har rätt i sina åsikter.

/L

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Halleluljah!!!! :-D Praise Lina gör vågen m.m.!!! TOPPEN INLÄGG!!!!

2010-09-23 @ 20:12:36
Postat av: Lina Svarar

Tackar, tackar! bockar Och välkommen tillbaka i kommentarsfältet, jag har saknat dig!



Det är säkert en massa inte helt perfekta formuleringar i texten, men den är skriven från hjärtat!

2010-09-23 @ 23:05:29
URL: http://livetefteralice.blogg.se/
Postat av: Saara ♥ Mamma Till Linnéa ♥

Hej!

Jag kom in på din blogg när jag sökte på vackra texter i google. Började sen läsa din blogg. Och jag beklagar verkligen det hemska som hänt dig och din Sambo.



Kram

2010-09-24 @ 19:58:33
URL: http://itssaraslife.blogg.se/
Postat av: Tildas mamma

Och när de nu senast reste sig och lämnade kyrkan vid öppnandet av riksdagen, som en protest mot att prästen tog upp rasism och främlingsfientlighet i sin predikan, då visade de ju tydligt att till och med de själva anser att de är rasister. Varför skulle de annars känna sig träffade och kränkta?

Kram, Tildas mamma

2010-10-06 @ 13:54:42
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0