Kandidaten - den långa vägen

ÄNTLIGEN!
Idag kom mitt diplom från Umeå Universitet.


Som jag har slitit för att få det här papperet! Först kämpade jag mig igeom Historia AB i Ume, sedan blev det Etnologi A (som jag stormtrivdes med), B och C, sedan flytt till (D's hemstad) Falköping och pendlande till Göteborg för att läsa Engelska A (det gick åt skogen) och slutligen Idéhistoria A på distans från Högskolan på Gotland.

Från början skulle jag bara läsa tre kurser (historia och den första i etnologi), men när jag var klar med kursen och hade hunnit flytta hem till mor och far med mitt pick och pack hade de i Uppsala bestämt att höja kraven på Arkivvetenskapen från 1,5 års heltidsstudier innan och 1,5 i arkivvetenskap till en kandidatexamen före (3 års heltidsstudier) och två års kurser vid institutionen fär ABM (arkiv, Bibliotek och Museér).

Ny plan: läsa Etnologi B till hösten och någon annan kurs till våren, söka till arkivvtenskapen följande höst. Men, när jag var uppe i Ume med en restuppgift fick jag reda på att b-kursen inte skulle gå på campus nästa termin. Panik! Som tur var kunde jag hoppa på kursen även fast de andra var färdiga med den första delkursen. Snabbflytt upp till D (som fortfarande läste Tandteknik) och studentrum istället för lägenheten i andra hand som vi redan sagt upp. Sen blev det C-kurs av bara farten, men sista terminen var jobbig eftersom D hade sin praktik i Falköping då. Därav försöket att läsa engelska i Göteborg som sista kurs, men pendlandet (minst en timma enkel väg, och det var när tågen gick i tid) och arbetsbördan blev för stor och motivationen för liten.

Vi gifte oss, flyttade till Kalmar när D fick jobb, väntade barn. Jag läste Idéhistorian på distans (också ett ämne som passar mig bra), och jag skickade in den sista upgiften bara några dagar innan jag fick kramper och blödningar i förtid. Alice föddes och dog i Linköping, vi kom hem till en grå vardag. I höstas orkade jag ta mig i kragen och göra klart de uppgifter som släpade efter, och vi väntade barn igen! I januari var alla uppgifter inlämnade, men poängen dröjde. Flera telefonsamtal och mail senare var jag helt klar med allt utom Etnologi B. I mars lades jag in på sjukhuset i Kalmar, där Eskil och Max föddes och dog. Hem igen till en om möjligt ännu gråare vardag och fullständigt krossat framtidshopp. Vad var poängen med att ens tänka på att plugga klart?

Du måste fokusera på något annat, sa vår kurator (och hon var inte den enda). Gradvis fastnade tanken: jo, jag ville nog plugga ändå. Ville flytta, om inget annat. Jag skickade in ansökan om examen, ringde runt till institutionen och examensenheten och påminde om att jag måste ha kandidaten klar för att kunna komma in i Uppsala. Fick examen nästan godkänd och betyg på b-kursen, ansökte till masterprogrammet i ABM. Allt utom slutbetyget på Etnologi B klart. Väntar, ringer, mailar, vankar av och an av nervositet. Fick TILL SLUT det sista betyget inrapporterat, ringde examensenheten igen: Jodå, de ska bara godkänna och skriva ut diplomet, det borde inte ta mer än en vecka. Men sista ansökningsdatum har ju gått ut!? Det görs tydligen en ny koll i sommar, och då är examen klar. Vankar ännu mer, men D är lugn som en filbunke: "klart du kommer in".

Jag är fortfarande nervös inför antagningen.


Nå, nu är i all fall examen avklarad! Och igår kom den här fina presenten från mina föräldrar:



En bok till en bokmal! :)  Den sitter på samma kedja som Alice-berlocken nu:


Jag har fått blomstercheckar också, så det blir något fint från den lokala blomsterhandeln också så småningom.
D och jag ska gå ut och äta, och jag har blivit lovad Ben & Jerry's. 

Så: ta några djupa andetag, ta en kopp te till. Jag har gjort allt jag kan göra för att kunna läsa till hösten. Dax att försöka njuta av det jag har åstadkommit: trots alla motgångar klarade jag det!

/Kandidaten

Kommentarer
Postat av: Sofia

GRATTIS TILL EXAMEN OCH EXAMENBEVISET!

2010-04-20 @ 17:06:30
URL: http://socka.blogg.se/
Postat av: Maria

Massa massa grattis! Skönt att äntligen vara klar med kandidaten :) Bra jobbat! Puss o kram

2010-04-20 @ 17:22:08
Postat av: Kajsa

Shit vad du är bra!!! Grattisgrattisgrattis!!! Nu vill jag bara se en bild på både dej o diplomet samtidigt, gärna med någon fånig akademisk huvudbonad också :)

2010-04-21 @ 13:38:39
Postat av: Anna

Grattis till examen!

2010-04-21 @ 23:11:28
Postat av: Tildas mamma

Varmt grattis till examen! Den är välförtjänt!



Kram, Tildas mamma

2010-04-22 @ 15:44:02
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0