De perfekta orden är svåra att hitta

Förra helgen satt vi och försökte sätta ihop en dödsannons till Alice som ska sättas in i mina trakters lokaltidning. Vi har en fin tecknad bild med ett litet barn i en vuxen hand som fanns på Fonus hemsida (de har en funktion för att göra annonser virtuellt så man får se hur det blir i förväg, jättepraktiskt) och har väl nästan kommit fram till hur det ska se ut i övrigt. Det är lite mitt projekt, annonsen. D är inte lika traditionellt lagd ;) och tyckte inte att det var vidare viktigt att vara med i tidningen när vi förlovade oss och gifte oss heller, men han förstår mitt behov att att dokumentera Alice på alla sätt som går.

Men jag har alltså fastnat lite. Först ville jag ha nåt väldigt enkelt med bara bild, födelse och dödsdatum och "mamma och pappa" som närmast sörjande. För det är vi ju, trots att Alice har både mor- och farföräldrar, moster, faster och farbror. Det är ju dessutom bara hennes farbror T som har sett henne i verkligheten, de andra har bara fotona att knyta ann till. Och det är ju som sagt främst jag som har behov av en annons.

Bestämde mig också för att jag ville ha med orden "Efterlängtad. Älskad. Saknad". Sagt och gjort, vi satt framför datorn och genererade fram olika varianter, men det blev aldrig riktigt bra. Det saknas en text, en dikt eller sång eller utdrag ur en bok av något slag. Men hur hittar man de perfekta orden? Vi letade efter nåt av Tove Jansson eller Astrid Lindgren eftersom de har skrivit mycket om allvarliga ämnen men hittade inte nåt riktigt bra. Visserligen har Mattis helt rätt när han skriker "Han fattas mig så det skär i bröstet", men det kan man väl inte ha i en dödsannons även om man byter ut det personliga pronomet? Ett citat ur Alice i Underlandet då kanske? Har bläddrat lite i en digital version men hittar inget riktigt bra där heller.

Det svåraste i jakten på den perfekta texten är att den helst ska uttrycka allt det vi känner - både kärleken och saknaden. Den får inte heller vara för religiös, det ska gärna märkas att den handlar om ett barn, och helst ska den vara skriven på svenska också. Jag kan på rak arm komma på flera sångtexter som passar jättebra, men det känns också konstigt, delvis för att det då måste översättas till svenska.

Så nu har vi bokat en telefontid med en begravningsbyrå för att få hjälp, men jag tänkte ändå passa på att fråga:

Är det nån som har förslag?

/L


Kommentarer
Postat av: karolin

Somliga tror på änglar, jag har hållit en i min famn

2009-11-12 @ 16:43:43
URL: http://www.omunkavlad.wordpress.com
Postat av: Maria

Jag har inga bra förslag. Men jag tyckte att "Efterlängtad. Älskad. Saknad" var väldigt fint.

2009-11-12 @ 22:05:13
Postat av: Lina

Karolin: Jag tycker att alla barn är (eller i alla fall borde vara) sina föräldrars änglar, men jag har ändå lite svårt för den religiösa tron på änglar. Även om jag önskar att jag kunde tro, så gör jag inte det.



Maria-Moster: Tack, jag gillar det också. Det säger nästan det som behövs sägas, men bara nästan.

2009-11-13 @ 12:17:07
URL: http://livetefteralice.blogg.se/
Postat av: Karolin

Kärleken är evig, saknaden likaså

2009-11-13 @ 12:57:20
URL: http://www.omunkavlad.wordpress.com
Postat av: Petra

Har en fin text men den är lite lång



"Till dig som förlorat ett barn

Den svåraste av sorger

är när livet blir för kort

och en dotter eller son

för alltid har ryckts bort



När någon man gett liv

och älskat mest av allt

så grymt kan tas ifrån en

blir det ofattbart och kallt.



I sorgens tunga mörker

får man ta en dag i sänder

och försöka samla kraft

tills ljuset återvänder.



Och i all gränslös saknad

så hjälper det att se

den medkänsla och omsorg

som andra har att ge."

Text: Siv Andersson



http://kortbutiken.nu/?p=browse&main=Vykort%20enkla&sub=Diktkort&pagingStart=5

Jag har beställt många diktkort därifrån. Gillar dem jättemycket.



Kram

2009-11-15 @ 14:52:50
URL: http://pel.blogg.se/
Postat av: Petra

Har en dikt jag hittat på ett diktkort på Kortbutiken. Har beställt många olika diktkort ädrifårn tidigare. Jättefina.



Den är lite lång men jag tycker den är fin.



"Till dig som förlorat ett barn



Den svåraste av sorger

är när livet blir för kort

och en dotter eller son

för alltid har ryckts bort.



När någon man gett liv

och älskat mest av allt

så grymt kan tas ifrån en

blir det ofattbart och kallt.



I sorgens tunga mörker

får man ta en dag i sänder

och försöka samla kraft

tills ljuset återvänder.



Och i all gränslös saknad

så hjälper det att se

den medkänsla och omsorg

som andra har att ge."



Text: Siv Andersson



http://www.kortbutiken.nu/covers/8065.jpg



Kram från oss...

2009-11-15 @ 18:28:27
URL: http://pel.blogg.se/
Postat av: Petra

Ursäkta det blev dubbelt jag uppdaterade inte sidan och trodde att mitt inlägg inte kommit in :-)

2009-11-15 @ 18:29:14
URL: http://pel.blogg.se/
Postat av: Lina

Karolin: Så sant! Igen :)



Petra: inte gör det nåt! Det blir ju bara dubbelt av den fina dikten :)

2009-11-16 @ 11:15:06
URL: http://livetefteralice.blogg.se/
Postat av: Tildas mamma

Jag tycker mycket om de här raderna:



Om det ändå hade räckt

med bara min kärlek till dig

Den är större än du tror

större än kärleken själv

För när du steg ner på denna jorderund

var du älskad från första stund

Älskad från första stund



Texten är från "Prinsessa av September" av Peter LeMarc



Kram, Tildas mamma

2009-11-17 @ 13:36:52
URL: http://tildasmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0